Uoči novog singla ‘Zaljubila sam se’ kojim grupa Detour predstavlja novu pjevačicu Ginu Victoriju Damjanović, autor i vođa grupe Nenad Borgudan rezimirao je prvih deset godina benda i najavio njihov novi album ‘# Detour 10’

Prije nešto više od deset godina Nenad Borgudan bio je član uspješne zagrebačke pop grupe Yammat koja je svojim poletnim hitovima osvojila publiku. Na žaljenje mnogih, u jednom trenu došlo je do razmirica unutar grupe i Borgudan je s većinom članova benda osnovao novu grupu Detour. U proteklih deset godina Detour je objavio tri albuma, a za posljednji “A što ak ja…” prošle godine osvojili su nagradu Porin u kategoriji najboljeg pop albuma. Kako su velike promjene u njihovoj glazbenoj karijeri, kako Borgudan ističe, očito njegova sudbina, Detour je tako nedavno napustila dosadašnja pjevačica Maja Posavec koja se odlučila više posvetiti glumi, a ušla je nova, Gina Victoria Damjanović koju će grupa uskoro predstaviti na koncertu u Vintage Industrial Baru 7. travnja.

O razlozima raspada grupe Yammat, uspješnoj karijeri, opstanku benda, svom viđenju glazbe, novoj pjevačici, Porinu i nezadovoljstvu novom vladajućom strukturom, autor i vođa Detoura Nenad Borgudan govorio je u intervjuu za Nacional.

NACIONAL: Uskoro se održava dodjela hrvatske glazbene nagrade Porin, a sve veći broj ljudi smatra da on zapravo pokriva svega 60-ak posto glazbene scene, dok ostatak glazbenika i njihova glazba ostaju u sjeni. Što bi trebalo napraviti da se ta situacija promijeni i da dobijemo nacionalnu nagradu namijenjenu svim glazbenicima u Hrvatskoj, koja će obuhvatiti sve glazbene žanrove?

Jako mi je teško odgovoriti na to pitanje. Bili smo svjedoci i Crnog mačka i Zlatne kugle koji su pokrivali svu tu glazbu i bili alternativa toj institucionalnoj nagradi. Vjerujem da bi Porin dobio jako veliki kredibilitet da uspije to sve ostvariti i staviti svu glazbu pod svoje okrilje, a ne da to radi netko drugi.

NACIONAL: Smatrate li da bi se Ministarstvo kulture trebalo umiješati i svojim autoritetom utjecati na rad Upravnog odbora Porina?

Da, zato što je to dio kulture. Dok je ministar bio Berislav Šipuš, digla se velika prašina oko subkulture jer se uglavnom ona klasična kultura smatra kulturom, dok subkultura još uvijek nije kod nas dobila taj status. Ako govorimo o količini, onda bi samo pop glazbenici mogli živjeti od toga. Tu treba napraviti ravnotežu. Ne znam koliko je klasična glazba samoodrživa. Meni je logično kada se radi o autorskim pravima, da klasika ili jazz vrijede puno više jer se radio oslanja na pop pjesme.

NACIONAL: Hoće li se situacija promijeniti na bolje ili na gore dolaskom novog ministra kulture Zlatka Hasanbegovića?

Mislim da su i nova vlast i ministar kulture nakaradni jer smo otišli nekamo gdje još nikada nismo bili. Barem ne zadnjih 70 godina. Sve je crnije i crnije. Čak se i neki moji prijatelji desnog usmjerenja čude što se događa i zgražaju nad postupcima nove vlasti. Ovo je strašno što se sada događa pa ne očekujem ni od novog ministra kulture da se situacija popravi.

  • ‘ČAK SE I NEKI MOJI PRIJATELJI desnog usmjerenja čude tomu što se događa i zgražaju nad postupcima nove vlasti. Strašno je što se događa i ne očekujem promjenu nabolje’

NACIONAL: Ne bojite li se da bi nova vlast mogla udariti i na popularnu kulturu zbog svojih dosta konzervativnih pogleda na svijet?

Ne bi me čudilo da se autorsko pravo dovede u pitanje, što bi moje dosadašnje bavljenje glazbom stavilo pod upitnik.

NACIONAL: Tijekom predizborne kampanje novi ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Oleg Butković izjavio je da će ukinuti ZAMP kada dođu na vlast. Je li vas to iznenadilo?

Da, jer to oni pripisuju Ivi Josipoviću i dobiva političke konotacije. Sada kada su došli na vlast, žele sve mijenjati. To je katastrofa. Urbanizam nam je politika, glazba nam je politika, sve je postalo politika. To su struke koje bi trebale biti potpuno izvan politike. Urbanistički zavodi u velikim europskim gradovima imaju ljude koji su na čelnim pozicijama nekoliko desetljeća, bez obzira na to tko je na vlasti. Nitko ih ne mijenja, pobijedila ljevica, desnica ili neka treća opcija. Kod nas je to sve politička manipulacija jer tko god novi preuzme vlast, stavlja svoje ljude da bi mogao manipulirati GUP-om. Katastrofa! Ne bih se čudio da u jednom momentu to ovima koji su došli na vlast postane strateški jako bitno.

NACIONAL: Koliko se glazbenici u Hrvatskoj mogu osloniti na pomoć strukovnih udruga kao što su Hrvatska glazbena unija (HGU) i Hrvatsko društvo skladatelja (HDS)?

Teško mi je reći. Uvijek je problem s tim udrugama što je teško dokučiti neke stvari. Kada god sam pokušavao shvatiti kod diskografa koja su njihova prava, a koja naša i što zapravo potpisujem, puno toga nije mi bilo jasno. Dobar dio toga svijeta mi je sakriven. Čini mi se da je glazba koju stvaram s bendom zapravo privatno poduzetništvo. Nikada nisam dobio nikakav novac od neke institucije, osim kroz neki poslovni aranžman. Zato to što radim smatram pravim privatnim poduzetništvom sa svim njegovim rizicima, ulaganjima i upitnom dobiti. Često to sve počiva na entuzijazmu, ali je činjenica da bi se neke institucije trebale više boriti za svoje članove. Nikada se nisam oslanjao na institucije, nego na to što sam napravim, pa će mi tako i biti. Cijeli umjetnički svijet treba pomoć jer to nisu ljudi od zakona. To su artisti kojima treba netko tko će se boriti za njihova prava i tko će ih zastupati. Mi bismo trebali imati povjerenja u njih, a na njima je da se dokažu. Nije da se ne bore, ali uvijek može bolje.

NACIONAL: Zanimljivo je da sve više glazbenika, i to uspješnih, odlazi iz svojih matičnih diskografskih kuća i preuzima vlastito poslovanje i karijeru u svoje ruke. Hladno pivo je pokrenulo svoju etiketu, Elemental je novi album objavio za svoju udrugu… Kakav je stav Detoura? Ostajete li vjerni svojoj diskografskoj kući ili i vi razmišljate o tome da potpuno prijeđete u privatne poduzetnike?

S obzirom na to da se želim baviti samo glazbom, svjestan sam da uspješna glazba treba imati jako dobru logistiku. Naša menedžerica Ema Gušavac jedan je primjer te dobre logistike koja nas je podigla nekoliko stepenica otkad radi s nama jer nam je ponudila ono što do sada nismo imali. Užasno je tu puno posla. Mogla bi sva lova koju zaradimo ostati nama, ali to znači da bi se svih nas petero trebalo baviti menedžerskim poslovima. Odjednom to više nije onda to. Ja sam spreman odvojiti dio svoje zarade i dati nekome tko će raditi svoj dio posla. U toj nekoj konstelaciji mi je jasno da diskografska kuća daje nešto što mi u tom trenu nemamo ili ne znamo. Imamo odnos u kojem ja nešto plaćam, ali za to što plaćam – nešto i dobivam.

NACIONAL: Na koncertu u Vintage Industrial Baru 7. travnja predstavit ćete novu pjevačicu Ginu Victoriju Damjanović i novi smjer kojim kreće Detour.

Pokušat ćemo predstaviti novu fazu Detoura i novu pjevačicu. Spremamo album koji bi se trebao pojaviti na jesen, a radit ćemo na njemu preko ljeta. Zvat će se “# Detour 10”. Ujedno ćemo promovirati novi singl “Zaljubila sam se” kojim najavljujemo novi album. On će biti zapravo presjek prvih triju albuma, uz nekoliko novih pjesama, ali u novim akustičnim obradama. Ideja je da neke pjesme, koje su starije od deset godina, pokušamo prikazati kroz akustične verzije i s Ginom kao glavnim vokalom.

Naš put koji se događa još od vremena Yammata je taj da nam pjevačice odlaze. Ne znam je li to do nas ili do njih, ali to je činjenica. Maja je već jednom otišla i vratila se na naš zadnji album. To je bilo jedno jako lijepo druženje. Pomalo revival za nas jer je nije bilo dvije godine. Međutim, ta njezina želja za slobodom i samostalnošću je prevladala. Detour ipak ima neka svoja pravila i sve češće nastupe. Osim toga, jako je puno ljudi involvirano u cijeli proces jer to više nije naša mala igra u kojoj možemo raditi što hoćemo. Tempo je postavljen. I Maji i nama je žao, ali njezine potrebe za nečim drugim su jače i ja je potpuno razumijem. Nama je to u ovom trenutku nepraktično, ali ćemo u ovoj godini u kojoj slavimo deset godina probati dati legitimaciju svemu kroz novi album s novom pjevačicom.

  • ‘NOVA VLAST ŽELI SVE MIJENJATI. To je katastrofa. Urbanizam nam je politika, glazba nam je politika, sve je postalo politika. To su struke koje bi trebale biti posve izvan politike’

NACIONAL: Je li bilo teško pronaći novu pjevačicu?

Je! Tražimo je još od 2012. I tada smo imali audiciju na koju se odazvalo desetak djevojaka. Najviše nas se dojmila Ines Tričković, međutim nju je povukla svjetska karijera. To je bio njezin put. Gina se pojavila prije nekoliko mjeseci kada smo ponovo počeli tražiti tko bi mogao zamijeniti Maju. Gina je zadovoljila mnoge naše kriterije i sada je pjevačica grupe Detour. Nadam se da će se dopasti i publici kao što je nama.

NACIONAL: Osim što se bavite glazbom, radite kao arhitekt i scenograf. Koji vam dio kreativnosti preteže?

Ja sam po zvanju arhitekt i radio sam taj posao više od deset godina. Trenutno radim kao scenograf jer je i to dio moje osobnosti. Kreativan sam i to su oduvijek neka moja područja djelovanja. Jednostavno mi je arhitektura često bila utočište od glazbe ili pak obrnuto. U jednom i drugom sam entuzijast. Meni je teško odrediti gdje sam više. Volim i jedno i drugo. Imao sam razdoblja kada sam se bavio glazbom 24 sata dnevno do trenutka dok mi to nije postalo previše. Tako da mi je bio potreban balans.

NACIONAL: Koliko je teško danas imati bend u Hrvatskoj? Je li u pitanju ozbiljni poslovni pothvat, luksuz ili osobni gušt?

Naravno da je stvar gušta i velikog entuzijazma za kojeg nema nikakve garancije da će se ikada isplatiti i često je to samo trošak. Ja sam sada već u fazi u kojoj mogu kapitalizirati svoj rad ali još uvijek, kada pogledam sve svoje vrijeme i sve što ulažem, praktički nedovoljno za poštenu zaradu. Teško je imati bend koliko je teško održavati jednu zajednicu na okupu. Pet, šest ljudi koji su različitih karaktera. Teško je to održavati na kvalitetnoj razini i da su uz tebe ljudi koji su jednako zainteresirani za sve to i pri tom se ugodno osjećaju.

NACIONAL: Uživate li u nastupima na festivalima ili ne?

Meni je to gušt. Moji klasični, mladenački izlasci su u zalazu i zato su mi takva događanja sjajan način da se opustim i vidim ljude. Volim to i nije mi opterećenje.

NACIONAL: Koliko ste skloni kompromisima kada stvarate pjesme? Razmišljate li o tome da morate stvoriti pjesmu koja se mora svidjeti drugima i što više emitirati na radiju ili prvenstveno radite pjesmu po svom ukusu?

Moram priznati da sam po tom pitanju promišljen. Naučio sam kroz godine. Kada si mlad radiš neopterećen bilo kakvim kontekstom i najiskrenije. Što si stariji i zreliji postaješ svjesniji konteksta i vremena koje ulažeš kao i potrebe da to vrijeme bude na najbolji način iskorišteno. Ne mora značiti da je to uspjeh, ali mora biti barem ugodno.

NACIONAL: Vaše su pjesme vrlo često poletne i optimistične. Kako se uspijevate odmaknuti od prilično tmurne svakodnevice i skladati takve vesele pjesme?

Sve je stvar konteksta, kako si što posložio u svojoj glavi i kako živiš svoj život. Možda je svakodnevica crna, ali sam ja ispod površine zapravo vrlo optimističan. Uvijek razmišljam da će ipak sve biti OK, što se onda odražava i u pjesmama. Čak i ja nisam bio svjestan toga dok mi nisu ljudi ukazali na to.

Komentiraj

FOTO:Nacional
PODIJELI
Slobodni novinar, urednik, promotor i pisac. Dvadeset godina iskustva u organizaciji rock koncerata (preko 500 koncerata hrvatskih i inozemnih izvođača), press konferencija, izložaba i modnih revija. Jedan od osnivača Hrvatske novinarske rock nagrade Crni mačak i član Savjetodavnog tijela nagrade (Predsjednik Savjetodavnog tijela 1998.). Dugogodišnji radijski urednik i voditelj (Radio 101, Radio 1, Plavi radio), te rock kritičar (Radio 101, Plavi radio, Slobodna Dalmacija, Vip Music, Tportal.hr, Rolling Stone). Redovan član Hrvatskog Novinarskog Društva. Prvi roman (Dolce Vita) objavila je nakladnička kuća Fraktura u ožujku 2004. 2005. kao autor i redatelj potpisujem dokumentarni tv film "Kad muzičari šokiraju" u produkciji nezavisne producentske tvrtke Trezor idea. 2010. od HGF-a (Hrvatski glazbeni festival) primam nagradu za životni doprinos razvoju i unaprjeđenju demo scene i dugogodišnji kontinuirani rad na promicanju urbane i alternativne glazbene kulture. U svibnju 2103. pokreće web portal www.spotdepo.hr.