Neposredno nakon dodjele Porina, gdje su tijekom nastupa uzviknuli ‘Montirani proces – Stop cenzuri na HTV-u’, pjevač splitske rap grupe Dječaci u intervjuu za Nacional govori o podjelama u društvu te stanju u glazbi i medijima

Dječaci su popularni rap sastav iz Splita koji je na sceni prisutan od 2008. i objavili su tri albuma. Malo bolji poznavatelji te splitske ekipe reći će za njih da su pravi glasnogovornici svoje generacije, ma koliko se kroz svoje pjesme prvenstveno zezaju i sprdaju sa svime i svakim. Njihovi hitovi ‘’Dalmacija’’, ‘’Struja’’, ‘’Miris’’, ‘’Narodna’’, ‘’After u zatvoru’’, ‘’Bile starke’’, ‘’Lovrinac’’ (nominiran za Porina u kategoriji Hita godine 2013.) doveli su ih u poziciju jedne od najpopularnijih rap grupa u Hrvatskoj, čiji nastupi su u pravilu uvijek rasprodani, dok njihovi spotovi na YouTube kanalu imaju i preko nekoliko milijuna pogleda. Njihov prošlogodišnji album ‘’Firma’’ nominiran je za Porina u kategoriji Najboljeg albuma klupske glazbe. Potvrđujući svoju reputaciju repera bez dlake na jeziku, tijekom nastupa na ovogodišnjoj dodjeli hrvatske glazbe nagrade Porin u Splitu, uzviknuli su tijekom nastupa koji je prikazan u direktnom prijenosu na HTV-u: “Montirani proces – Stop cenzuri na HTV-u!”. Zašto su to napravili, što misle o cenzuri u hrvatskim medijima i sve većim podjelama u društvu te o planovima Dječaka, Nacionalu je ispričao Ivo Hajdić, poznatiji na sceni kao Ivo Sivo.

NACIONAL: Je li vaše prozivanje HRT-a zbog cenzure emisije “Montirani proces” na dodjeli Porina, bilo planirano ili je jednostavno izašlo iz vas?

Pročitao sam tog dana vijest o otkazivanju emisije i objašnjenje mi je djelovalo potpuno nesuvislo, s obzirom na to da je riječ o satiri. Riječ je o potezu krajnje nekulturnih osoba, očito nekompetentnih za posao koji obnašaju. Nije bilo planirano, jednostavno me pogodilo na nekoj ljudskoj razini jer kad se čovjek nađe u otegotnim okolnostima, može plakati ili se smijati, a oni su oduzeli priliku nekima od nas da se barem tu i tamo nasmijemo.

  • UKIDANJE ‘MONTIRANOG PROCESA’ potez je krajnje nekulturnih osoba, nekompetentnih za posao koji obnašaju. Oduzeli su nam priliku da se tu i tamo nasmijemo’

NACIONAL: Je li doista vidljiva cenzura na HTV-u? U kojem segmentu programa vidite najviše cenzure?

Rijetko gledam televiziju, bacim pogled na “Nedjeljom u 2”, tu i tamo pogledam Vijesti. Nisam uočio cenzuru, ali nisam je ni imao priliku uočiti.

NACIONAL: Što vam danas najviše smeta u programu HTV-a?

Smeta mi nedostatak drukčijeg humora. Humora koji istražuje i napada, koji se smije i sebi i drugima. Što se zabavnog sadržaja tiče – meni nije zabavan. S druge strane, programe kao što su Nova i RTL ne mogu organski podnijeti ni sekunde, HTV je što se tiče kvalitete igranih i dokumentarnih filmova svjetlosnim godinama ispred tih trovača mozgova.

NACIONAL: Koliko se dolaskom nove vlasti promijenila medijska slika Hrvatske?

Upravo smo na početku tog procesa pokušaja mijenjanja medijske slike i sasvim je izgledno da će taj pokušaj i uspjeti.

NACIONAL: Od dolaska na vlast vrši se pritisak na Vijeće za elektroničke medije i želi ga se smijeniti, što je kulminiralo ostavkom predsjednice Vijeća Mirjane Rakić. Prvi potez ministra kulture Zlatka Hasanbegovića bio je ukidanje Povjerenstva za neprofitne medije, kao i financijske podrške neprofitnim medijima. Što mislite, čega se toliko boji ova vlast da svakodnevno nešto novo zabrani, ukine, zatvori, cenzurira?

Radi se o nezrelim pojedincima koji su voljni zbog vlastite koristi preuzeti funkcije i donositi odluke s potencijalno štetnim posljedicama na sve nas, a boje se tuđeg mišljenja i neslaganja s takvim odlukama, odnosno jedino se boje da neće izvući vlastitu korist, akumulirati pokretnine i nekretnine ili izgubiti privid moći koji nitko od njih neće nakon smrti moći ponijeti sa sobom.

NACIONAL: Primjećujete li promjene i na drugim poljima? Osjećaju li se neke konkretne promjene ili je još prerano govoriti o tome?

Ljudi koji odluče ostati živjeti na ovom prostoru, osuđeni su na vrtlog u kojem će se do sudnjeg dana izmjenjivati dvije najveće stranke koje će uvijek tjerati vodu na svoj mlin. Razlika je jedino u tome što su jedni prozirni, neuglađeni i ispod trenutne svjetske civilizacijske razine.

NACIONAL: Nakon Željka Keruma mjesto gradonačelnika Splita pripalo je Ivi Baldasaru. Koliko vam je kao Splićaninu važno tko je gradonačelnik i kako vodi grad?

Najbolje bi bilo kad uopće ne bih znao ime ijedne osobe iz javnog sektora i koja je njena funkcija jer bi to značilo da sve odlično funkcionira. Ti ljudi bi se trebali pobrinuti da prosječnom građaninu život bude što lakši, da se ne mora frustrirati birokratsko administrativnim pasijama, naprimjer, a ne da prva odluka koju donesu bude popraviti baš sve ceste koje vode do trgovačkog centra u vlasništvu gradonačelnika. Bitno mi je vidjeti da se grad kontinuirano dovodi u sve bolje stanje, da se ulaže trud u poboljšanje mentalne higijene građana i razvija zdravije društvo s osjećajem da si svatko može isplanirati život kakav si želi.

NACIONAL: Nakon što se Mile Kekin osvrnuo na jačanje fašizma u Hrvatskoj pjesmicom kojom poručuje da su njegovi pobijedili ‘45., iz Splita mu je stigao odgovor Tonija Aničića, pjevača grupe Đubrivo, koji je zaključio da su Miletovi izgubili ‘95. Zašto su, po vama, takve podjele danas u Hrvatskoj toliko izražene?

Mile Kekin je svoju pjesmu odsvirao i otpjevao pred kamerom, a vokal Đubriva nije se ni potrudio naučiti tekst i izvesti pjesmu u bilo kakvom aranžmanu, već ju je samo otipkao na svom Facebooku. U toj pjesmi optužuje Kekina da se bavi politikom jer mu je nestalo hitova pa pokušava skrenuti pažnju na sebe, a Hladno pivo nikad nije bilo popularnije i imalo više hitova nego danas, dok je pjevač Đubriva zapravo taj koji nema hitova i pokušava na sebe skrenuti pažnju.

S druge strane, sasvim je jasno zašto su podjele u Hrvatskoj danas toliko izražene: zato što ambiciozni pojedinci koji sebe nazivaju političarima skupljaju jeftine poene šireći mržnju i strah te ističući razlike među ljudima kao nešto negativno, nešto čemu se treba suprotstavljati. Prosječni pripadnici glasačkog tijela su sljedbenici, ovce koje bleje, koje slijede te bezumne poruke i šire ih dalje, ne shvaćajući da su sposobni i sami sprovoditi poantu bivanja, a ona je (po meni) izmjena faze primanja i faze emitiranja ljubavi.

NACIONAL: Kako se nosite s činjenicom da nacionalna TV kuća nema emisiju posvećenu domaćoj glazbenoj sceni?

Dobro se nosimo s tim, budući da je takva situacija otkad smo se počeli baviti glazbom, a mislim da naša publika i ne gleda takve emisije.

  • ‘POLITIČARI SU nezreli pojedinci koji su voljni zbog vlastite koristi preuzeti funkcije i donositi odluke s potencijalno štetnim posljedicama na sve nas, a boje se tuđeg mišljenja’

NACIONAL: Dječaci su ostvarili odličan uspjeh na sceni mimo televizije i dobrim dijelom i izvan radija, a ponajviše zahvaljujući internetu. Treba li današnjim bendovima uopće podrška radija i televizije da bi uspjeli?

Treba im samo pjesma koja je sposobna privući (i zadržati) pažnju publike. Medijska podrška je uvijek korisna da bi se dospjelo do šire publike, ali više nije presudna.

NACIONAL: Dječaci su nominirani za Porina u kategoriji Klupskog albuma. Je li muzika na albumu ‘’Firma’’ klupska glazba? Gdje biste je vi smjestili?

Svaka pjesma na albumu je različita. Svrstao bih je prije u kategoriju “zabavne glazbe”.

NACIONAL: Kako ste zadovoljni ovogodišnjom dodjelom Porina?

Zadovoljni smo svojim nastupom, dobili smo pohvale od gotovo svih kolega na koje smo naišli te večeri.

NACIONAL: Kako se feštalo nakon što su se kamere ugasile? Je li bilo raskalašeno?

Popio sam koju čašicu, plesao s curom i sestrom i otišao kući jer smo psa ostavili samog, a on je jedna ogromna beba koja izgrize i pojede pola stana ako je predugo sam. Zoni je udavio Nenu Belana s pričom kako je plakao na njegovu koncertu na Exitu i kako mu je njegov album “Dolazi ljubav” prva kaseta koju je kupio.

NACIONAL: Kako vi gledate na nagradu Porin? Koliko vam ona znači u karijeri?

Inače ne pratim Oscare, Grammyje i inačice MTV nagrada, a sve slične manifestacije diljem svijeta ugledaju se u te američke dodjele nagrada. I premda mi je nevjerojatno smiješno da u istoj kategoriji mogu biti Ivan Zak, Rade Šerbedžija i Ibrica Jusić, mislim da i nema puno načina na koje se Porina može poboljšati. Teško je spojiti stvarnost – da je ovo jako mala država, s jako malo kvalitetnih prostora sa sviranje, s jako malim tržištem i malim brojem pripadnika određenih subkultura i alternativnih scena, gdje žanrovski specifična muzika teško dolazi do izražaja – i bajku koja se prodaje konzumentima. Nije lako u jednom danu stvarnost predstaviti kao neko zvjezdano nebo, kao obećanje koje se prodaje u emisijama tipa “Hrvatski idol” i “Hrvatska traži zvijezdu”. Pa ti tinejdžeri koji se prijavljuju na to, kojima su mozak isprali mediji i dobar marketing, pojma nemaju da nakon toga oni neće imati pred kime svirati.

NACIONAL: Osjećaju li Dječaci uopće ikakvu cenzuru? Vaše pjesme su vrlo iskrene i ne stječe se baš neki dojam da imate problema s cenzurom u Hrvatskoj danas?

Vid cenzure koji je u društvu trenutno prisutan, ustvari je najlakše opisati kao ignoriranje. Postojeće medijske strukture jednostavno se ne žele vezati za išta što je na bilo koji način novo, drukčije ili rizično. Najnoviji primjer je kad smo zamoljeni da snimimo najavu za Porina, koju smo rado i snimili i poslali, međutim, nikad je Porin nije objavio, već smo je mi na kraju stavili na svoj kanal na YouTubeu.

NACIONAL: “Firmu” ste pošteno promovirali i održali nemali broj koncerata širom Hrvatske. Što Dječaci sljedeće spremaju?

Bilo bi super po nas ako bismo uspjeli napraviti album i izbaciti ga godinu ranije od TBF-a jer ako smo svaki put zajedno u kategoriji, mi nikada nećemo dobiti Porina. Doduše, ptičica s prozora mi je rekla da je ovoga puta razlika bila u samo šest glasova, tako da se približavamo.

Komentiraj

FOTO:CROATIA RECORDS
PODIJELI
Slobodni novinar, urednik, promotor i pisac. Dvadeset godina iskustva u organizaciji rock koncerata (preko 500 koncerata hrvatskih i inozemnih izvođača), press konferencija, izložaba i modnih revija. Jedan od osnivača Hrvatske novinarske rock nagrade Crni mačak i član Savjetodavnog tijela nagrade (Predsjednik Savjetodavnog tijela 1998.). Dugogodišnji radijski urednik i voditelj (Radio 101, Radio 1, Plavi radio), te rock kritičar (Radio 101, Plavi radio, Slobodna Dalmacija, Vip Music, Tportal.hr, Rolling Stone). Redovan član Hrvatskog Novinarskog Društva. Prvi roman (Dolce Vita) objavila je nakladnička kuća Fraktura u ožujku 2004. 2005. kao autor i redatelj potpisujem dokumentarni tv film "Kad muzičari šokiraju" u produkciji nezavisne producentske tvrtke Trezor idea. 2010. od HGF-a (Hrvatski glazbeni festival) primam nagradu za životni doprinos razvoju i unaprjeđenju demo scene i dugogodišnji kontinuirani rad na promicanju urbane i alternativne glazbene kulture. U svibnju 2103. pokreće web portal www.spotdepo.hr.