IVANA IVANOVIĆ/PIXSELL

Uoči predstave ‘Strašni roditelji’ koju režira, intendant HNK u Splitu za Nacional govori o financijskoj i političkoj situaciji u tom kazalištu, ‘slučaju Bogdanić’ i odnosu s gradonačelnikom Ivom Baldasarom te Ministarstvom kulture nakon sukoba oko ravnateljice Splitskog ljeta

Prošla godina bila je uspješna za Hrvatsko narodno kazalište u Splitu. Iako još nema konačnih brojki, neslužbeni podaci govore da je broj gledatelja porastao za 22 posto, porasli su i prihodi i odigrano je čak 50 predstava više nego prethodne godine. Operu je gledalo 28 posto više gledatelja, drama je imala 35 izvedbi više uz porast broja gledatelja za osam tisuća, a gledatelja na baletnim predstavama bilo je više za 24 posto, uz čak četiri premijere. Preokret u poslovanju nakon intendanture Tončija Bilića donio je Goran Golovko. Intendant koji uz taj posao radi još jedan – predaje na Akademiji dramskih umjetnosti u Splitu – trenutačno se bavi svojom profesijom. Naime, redatelj je predstave “Strašni roditelji”, koja će se premijerno izvesti 6. veljače.

Goran Golovko rođen je u Splitu 1965. godine. Studirao je hrvatski jezik i književnost na Filozofskom fakultetu u Zadru, a režiju diplomirao na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu. Neko vrijeme radio je i usavršavao se u Velikoj Britaniji. Bio je umjetnički voditelj Gradskog kazališta mladih u Splitu, gdje je režirao niz predstava s profesionalnim ansamblom, a godinama je uspješno vodio i Dramski studio za mladež GKM-a s kojim je postavljao amaterske i predstave odgojnog kazališta. Režirao je i u Hrvatskom narodnom kazalištu u Splitu, u kojem je dvije godine obnašao dužnost ravnatelja Drame. Njegove predstave nagrađivane su na kazališnim festivalima u Hrvatskoj. Umjetnički savjet Mostarskog teatra mladih 2004. godine dodijelio mu je Međunarodnu nagradu za doprinos razvoju dramskog odgoja Grozdanin kikot.

U intervjuu za Nacional Golovko objašnjava svoju poziciju prema ravnatelju Baleta splitskog HNK Dinku Bogdaniću, koji je na užasavanje javnosti navodno verbalno izvrijeđao članicu ansambla, rumunjsku balerinu Alexandru Berteu. Zbog toga je ona zatražila zaštitu rumunjske ambasade, a nakon što je Bogdaniću uručena opomena pred otkaz, Alexandra Bertea napustila je Split i otišla u Sarajevo jer nije željela raditi s Bogdanićem. Golovko je također govorio o odnosu sa splitskim gradonačelnikom Ivom Baldasarom i njegovim istupima protiv SDP-a, odnosno Zorana Milanovića, te o svojim očekivanjima od nove vlade. Za Nacional je pojasnio i kako danas stoje stvari na relaciji Ministarstvo kulture – HNK u Splitu. Naime, zbog činjenice da je bivša ministrica Andrea Zlatar Violić za ravnateljicu Splitskog ljeta imenovala Senku Bulić, nakon čega je od toga odustala jer se vodstvo HNK-a na čelu s Golovkom tome usprotivilo uz zahtjev da upravo on bude i ravnatelj ljetnog festivala, kao što je bila dosadašnja praksa, Ministarstvo kulture za taj je festival, kaže Golovko, dalo 600.000 kuna manje u odnosu na prethodnu godinu.

NACIONAL: Kad ste postali intendant HNK u Splitu, glumci su vas odmah dobro prihvatili. Koliko je bilo teško nametnuti autoritet, posebno zbog činjenice da se svi jako dobro poznajete?

Ne znam jesam li nametnuo autoritet, kako kažete. Znam da sam ansamblima pristupio otvoreno i iskreno, da nisam obećavao ništa osim kontinuiranog rada, bez fige u džepu. Baš zato što se dobro poznajemo, drugačiji pristup nije mi se činio mogućim.

NACIONAL: Zašto ste željeli biti intendant?

Nisam više htio pripadati nezadovoljnicima koji sa strane kritiziraju rad kazališta. Htio sam pokrenuti promjene iznutra i provjeriti imam li sposobnosti potrebne za pokretanje tih promjena. Osim toga, u ovom kazalištu sam od svoje jedanaeste godine i smatram ga svojim drugim domom.

NACIONAL: Kako ste zadovoljni vidljivošću i ažurnošću HNK u Splitu? Jedan od problema, navodno, jest činjenica da se sve kod vas radi jako „na knap”, sve je gotovo tek dan ili dva prije premijere. Primjerice, zašto na stranicama kazališta nema popisa članova svih ansambala? Stranica nije baš ažurirana, a to je jedan od načina komunikacije s publikom.

Istina je da internetsku stranicu valja ažurirati. Tvrtka koja je održava koncem kolovoza izlazi iz ugovornog odnosa s kazalištem, budući da se koncentrira na druge i drugačije korisnike. Upravo započinjemo postupak odabira druge tvrtke za postavljanje i održavanje nove internetske stranice koja bi zadovoljila kriterije suvremene interaktivne komunikacije s potencijalnim gledateljima.

  • ‘DO SADA NISAM DOŽIVIO pritisak politike na svoj rad, ma što tko mislio ili govorio o toj temi. S druge strane, za svaki novi početak potrebna je politička volja i bez nje se ništa ne pokreće’

NACIONAL: Ravnatelj Baleta Dinko Bogdanić navodno je izvrijeđao rumunjsku balerinu Alexandru Berteu, a ona je napustila ansambl i otišla raditi u Sarajevo jer je on ostao ravnatelj. Kako ste doživjeli tu situaciju?

Slučaj s gospodinom Bogdanićem i gospođicom Bertea bacio je ružnu sjenu na rad kazališta. U prosincu smo bilježili izvrsnu posjećenost svih naših predstava, a mediji su bili puni priloga o Bogdanićevu ponašanju. No veća briga bila mi je smirivanje napetosti u baletnom ansamblu.

NACIONAL: Kakva je atmosfera u baletnom ansamblu?

Atmosfera je daleko bolja nego koncem prošle godine. Nadam se najboljem i vjerujem u ono najbolje u ljudskoj prirodi. Kreativni adrenalin i želja za perfekcijom ne mogu biti opravdanje za neprimjereno ponašanje.

NACIONAL: Zašto Bogdanić zbog tog svog ponašanja nije dobio otkaz, što su mnogi tražili? Posebno zato što to nije njegov prvi istup takve vrste.

Da se razumijemo: Dinko Bogdanić nije osuđeni zlostavljač, kako neki olako i uvjereno tvrde. U svom prijedlogu upućenom Kazališnom vijeću HNK Split odvagao sam iskaze obiju strana i iskaze svjedoka, mišljenje ansambla, Sindikata i Radničkog vijeća te činjenicu da je kazališna sezona na pola puta. Jedni smatraju da je upozorenje pred redovni otkaz ugovora o radu preoštra, a drugi da je preblaga mjera izrečena gospodinu Bogdaniću.

NACIONAL: Govorili ste da ćete zaposliti neke umjetnike, kako stoje stvari po tom pitanju?

Zaposlili smo četvero mladih glumaca i još njih petero uključili u program stručnog osposobljavanja bez zasnivanja radnog odnosa. Time je naš glumački ansambl pomlađen. Htjeli bismo popuniti orkestar, ali nova radna mjesta u kulturi jednostavno se ne otvaraju. U očekivanju smo zakona o beneficiranom radnom stažu, kojim bi baletni plesači mogli otići u mirovinu kako su nekad odlazili, što bi otvorilo mogućnost za pomlađivanje baletnog ansambla. Potreba i želja je puno, a realnost je neumoljiva.

NACIONAL: Nakon Tončija Bilića imali ste velik dug od 3,5 milijuna kuna koji je smanjen, ali još nije posve riješen. Kakva je situacija sada? Kako ste smanjili dug?

Činjenica je da smo smanjili programske troškove i povećali prihod od ulaznica, ali neki su drugi rashodi rasli. Još zbrajamo račune protekle godine i točne podatke znat ćemo vrlo skoro. Devetomjesečno financijsko izvješće bilo je ohrabrujuće, a tek će godišnje pokazati gdje smo.

NACIONAL: Bilo je nesuglasica i svađi između ministrice Andree Zlatar Violić i HNK, kakvi su danas vaši odnosi s Ministarstvom?

Nesuglasica s Ministarstvom koštala nas je 600.000 kuna manje za 61. splitsko ljeto u odnosu na godinu dana ranije. Odnosi s Ministarstvom nakon toga bili su mlaki. Napominjem da dobro surađujemo s pomoćnikom ministra, gospodinom Vladimirom Stojsavljevićem koji je uvijek spreman pomoći i aktivno sudjelovati u rješavanju naših tekućih problema.

NACIONAL: Kakvi su vaši odnosi sa splitskim gradonačelnikom Ivom Baldasarom? Što mislite o njegovoj vlasti u Splitu?

Imamo korektne odnose s gradonačelnikom i bitno je da uvijek možemo otvoreno razgovarati. Rekao bih da se sadašnja gradska uprava trudi pronaći ravnotežu između metastaziranih turističkih sadržaja i urbanih značajki Splita. Uz sva pucanja, tenzija “destinacija ili grad” mora iznjedriti nove vrijednosti i s tim u vezi, pravi odnos turizma i kulture, a za to je potrebno puno energije, znanja i stručnosti.

  • ‘DA SE RAZUMIJEMO: Dinko Bogdanić nije osuđeni zlostavljač, kako neki tvrde. Jedni smatraju da je upozorenje pred redovni otkaz ugovora o radu preoštra, a drugi da je preblaga mjera’

NACIONAL: Kako gledate na nedavne Baldasarove istupe protiv SDP-a?

Ne mogu komentirati zbivanja unutar političkih stranaka. Koliko sam upoznat s demokratskim praksama, legitimno je očekivati ostavku čelnika stranke koja izgubi izbore.

NACIONAL: Kako vidite novu vladu koja je pred sastavljanjem? Kako će se to odraziti, ako uopće, na vaš rad i rad kazališta?

Očekujem vladu koja će doraditi postojeće zakone i dosljedno ih provoditi, a budući da radim u kazalištu, prvenstveno tu mislim na Zakon o kazalištu. Ne bismo se trebali vraćati u vremena kada su osobni odnosi ili potrebe dnevne politike prikazivani kao osmišljena kulturna strategija. Zakonski jasno definirane demokratske procedure kojih se svi pridržavaju, stvaraju temelj za rast na svim poljima, pa tako i u kulturi.

NACIONAL: Koliko je za intendanta potrebno „balansiranje” između politike i umjetnosti? Koliko se mora biti u politici da bi se u Hrvatskoj nešto uspjelo napraviti?

Nisam član ijedne stranke pa ne mogu precizno odgovoriti na to pitanje. Do sada nisam doživio pritisak politike na svoj rad, ma što tko mislio ili govorio o toj temi. S druge strane, za svaki novi početak potrebna je politička volja i bez nje se ništa ne pokreće, što dobro vidimo na primjerima simbioze umjetnika-poduzetnika i politike. Stoga se ponovno vraćam na imperativ precizne zakonske regulative i kulture ponašanja prema zakonu.

NACIONAL: Kako vidite intendanture vaših kolega Olivera Frljića u Rijeci i Dubravke Vrgoč u Zagrebu?

Frljić i Dubravka Vrgoč imaju vrlo jasne vizije za kazališne kuće kojima su na čelu i vidim da znaju kako ih ostvariti. Želim im svaki uspjeh.

NACIONAL: Predstava “Strašni roditelji” koja će se uskoro premijerno izvesti, govori o vrlo teškim i kompliciranim odnosima u jednoj obitelji, posebno između brata i sestre, majke i sina. S obzirom na profil splitske publike, mislite li da će se takve teme dobro prihvatiti?

“Strašni roditelji” napisani su u formi bulevarske komedije koja vješto podvaljuje motive grčke tragedije. Jean Cocteau, kojeg su jedni smatrali svestranim genijem a drugi površnim svaštarom, dok bih ga osobno nazvao Warholom svog vremena, uspijeva istovremeno zabaviti gledatelja i postaviti mu gomilu upitnika. Nadam se da će splitska publika prepoznati njegovu kazališnu lucidnost i naše nastojanje nalaženja pravog odnosa zabavne forme i sadržaja koji zadire u mračne strane ljudske psihe.

  • ‘NE BISMO SE TREBALI VRAĆATI u vremena kada su osobni odnosi ili potrebe dnevne politike prikazivani kao osmišljena kulturna strategija’, kaže Goran Golovko

NACIONAL: Je li to ciljano, da se publici ponudi nešto drugačije?

Da, cijela ova kazališna sezona bavi se pitanjima obiteljskih vrijednosti i usporedbom naših vrijednosti s vrijednostima drugih kultura, brojčano većih i moćnijih u konstelacijama suvremenog svjetskog ustrojstva. Njihov viši životni standard, duga demokratska tradicija, duga razdoblja mira i izrazita individualnost u načinu življenja iznjedrili su, primjerice na filmu, “Prizore iz bračnog života” Ingmara Bergmana, dok smo se mi bavili socijalnim i klasnim aspektima naših obiteljskih odnosa.

NACIONAL: Što za vas osobno znači obitelj, koliko je važna i što danas predstavlja u društvu?

Obitelj je ishodište i uporište, pripadanje i toplina. Koliko god obiteljski odnosi bili opterećeni i teškim emocijama, važno je znati da ona postoji kao mjesto kojem se uvijek možete vratiti i obratiti.

Komentiraj

FOTO:IVANA IVANOVIĆ/PIXSELL
PODIJELI
- rođena u Zagrebu 1978. godine - mr.sc. međunarodnih odnosa - diplomirala novinarstvo na Fakultetu političkih znanosti u Zagrebu - novinarstvom se bavi od 1999. godine - dosad je radila u Jutarnjem listu, lifestyle magazinu Story, političkome magazinu Aktual - u Nacionalu je pomoćnica glavnog urednika i piše teme iz kulture