Kada smo pokretali Instagram, radili smo ga za hipstere iz San Francisca koji su zaluđeni fotografiranjem, kakav sam i sam, slušaju glazbu grupe Modest Mouse i nose karirane košulje“, izjavio je prošlog tjedna Kevin Systrom u povodu petog rođendana Instagrama. Systrom je pokrenuo Instagram sa svojim prijateljem Mikeom Kriegerom i već su se prvog dana iznenadili kada su shvatili da je 25 tisuća ljudi „skinulo“ njihovu aplikaciju. Danas više od 400 milijuna ljudi diljem svijeta ima otvoren profil na Instagramu, aplikaciji za dijeljenje i obradu fotografija putem mobilnih telefona. Rast popularnosti Instagrama bio je nevjerojatan, a godinu i pol dana nakon pokretanja Facebook ga je kupio za milijardu dolara. Njegov rast je postao toliki da su brojni svjetski marketinški menadžeri počeli prošle godine govoriti kako je, kad se radi marketinška kampanja na društvenim mrežama, najbolje koristiti Instagram. Čak su ga svrstavali ispred Facebooka, iako se mnogi protive toj tezi i tvrde da su Instagram i Facebook potpuno različiti i nema ih potrebe uspoređivati. Ipak, podaci s početka ove godine pokazuju da su proteklih godinu dana svjetski brendovi povećali broj postova na Instagramu za 23 posto, dok je na Facebooku smanjen. Osim toga, 68 posto korisnika Instagrama vezuje se u brend, dok to čini 32 posto korisnika Facebooka.

IDEJA O STVARANJU INSTAGRAMA nastala je 2009. kada je Systrom, danas 31-godišnjak, radio za nextstop.com, startup tvrtku čiji se posao temeljio na turističkim preporukama. Systrom nije imao formalnog računalnog obrazovanja, ali je imao ideja o stvaranju novih aplikacija. Glavna ideja bila je stvaranje aplikacije koju je nazvao Burbn, s kojom bi korisnici mogli provjeravati mjesta za izlaske, praviti planove za provod, a nakon toga objavljivati slike sa zabava. Postojao je samo jedan problem – Systrom nije imao novca za razvoj te aplikacije.

Početkom 2010. Systromu se osmijehnula sreća, nužna za takve projekte, kada je došao na party jedne startup kompanije u Silicijsku dolinu. Tamo je upoznao dva čovjeka iz investicijskih kompanija Baseline Ventures i Andreessen Horowitz i predstavio im svoj projekt. Nakon dva tjedna od njih je dobio pola milijuna dolara, napustio stari posao i započeo novi. Trebalo je okupiti tim, a prvi kojeg je angažirao bio je Mike Krieger, 25-godišnji Brazilac kojeg je upoznao na devetomjesečnom radnom studiju na Stanfordu namijenjenom mladima koji žele voditi tehnološke kompanije. Krieger je, za razliku od njega, bio inženjer i imao je formalno računalno znanje. Njih dvojica tada su se dogovorili da će se posvetiti samo jednoj stvari koja mora biti velika. I zato su ubrzo odlučili ugasiti Burbn i pokrenuti nešto novo. Ono što su primijetili kod Burbna jest da korisnike najviše zanima fotografski dio te aplikacije i ostavljanje komentara.

STOGA SU ODLUČILI STVORITI INSTAGRAM, a ime je nastalo kao spoj dviju riječi „instant“ i „telegram“. Sljedeća dva mjeseca ogolili su Burbn i usavršavali Instagram. Njihovi prvotni financijeri podržali su ih u tome. Testirali su beta verzije uz pomoć prijatelja te su između više od 30 filtera, iskoristili 11 za uređivanje fotografija. Kako je Systromova djevojka ukazala na to da želi da joj fotografije budu ljepše, shvatili su važnost filtera za popravljanje i mijenjanje izgleda fotografija. Systrom je kasnije rekao da je Instagram nastao kao rezultat eksperimentiranja i reakcija prijatelja koji su isprobavali beta verziju. Konačno, 6. listopada 2010., Instagram je oživio na internetu. U samo nekoliko sati aplikacija je skinuta deset tisuća puta, a brojka je toliko rasla da su pomislili kako je došlo do greške pri prebrojavanju. U prvom tjednu aplikacija je skinuta 100 tisuća puta, a isto toliko i u sljedećem. Sredinom prosinca imali su milijun skidanja. Systrom je tada, samo nekoliko dana prije svog 27. rođendana, napisao: “Vjerujemo da je ovo početak nečeg jako velikog.” A da će biti veliko, shvatili su u prvom tjednu jer su vidjeli da su brojni korisnici Instagrama objavili 140 fotografija s bejzbol utakmice San Francisco Giantsa. “Imali smo osjećaj da smo na utakmici. Tada sam znao da će Instagram biti drugačiji od drugih”, kazao je Systrom.

U siječnju 2011. brojni investitori zainteresirali su se za Instagram i dio ih je uložio sedam milijuna dolara. Mjesec dana kasnije, njegova vrijednost procijenjena je na 20 milijuna dolara. I to samo pet mjeseci od osnivanja, što je nevjerojatan uspjeh za kompaniju koja je imala samo četiri djelatnika.

SYSTROM KAŽE DA SU PRED LANSIRANJE INSTAGRAMA uočili tri problema koja su karakterizirala konkurentske aplikacije za fotografije. Prvo, te aplikacije bile su spore, internetske veze tada su bile sporije, a oni su učinili sve da se fotografije objavljuju što brže. Jednostavno, Instagram je omogućio prebacivanje fotografija s mobitela na mobitel aplikaciju bez korištenja računala. Drugo, uočili su da korisnici žele dijeliti svoje fotografije na različitim platformama i to su im omogućili jednim pritiskom na dugme. Treće, i po Systromu najvažnije, stari mobiteli nisu omogućavali kvalitetne fotografije te su odlučili stvoriti iznimno kvalitetan filter koji će poboljšati njihovu kvalitetu.

Kada su ga pitali koja je bila njegova osnovna ideja pri pokretanju Instagrama, Systrom je odgovorio “vizualno komunicirati”. Priznao je da ne voli pisati i čitati, pa mu je objavljivanje fotografija na internetu bio najlakši način komunikacuje s prijateljima. Osim toga, priznao je da nije baš dobar fotograf.

Od ljeta 2011. do početka 2012. malo se toga promijenilo s Instagramom. Systrom i Krieger zaposlili su nekoliko community menadžera i imali 13 radnika. U ožujku 2012. imali su 27 milijuna korisnika i tada se počelo procjenjivati da je vrijednost kompanije došla do pola milijarde dolara.

U travnju, investicijske kompanije Sequoia Capital, Thrive Capital, Greylock Partners, Benchmark Capital i Baseline Ventures uložile su 50 milijuna dolara u Instagram. Četiri dana kasnije uloženo im se vratilo jer je Facebook kupio Instagram za milijardu dolara, od čega 300 milijuna u gotovini, a ostatak je bio u dionicama Facebooka. Ta kupnja se uspoređivala s onom kada je 2006. Google kupio YouTube za 1,65 milijardi dolara. Potez Marka Zuckerberga, osnivača Facebooka, bio je pomalo neobičan jer do tada Instagram nije zaradio ni dolara, s obzirom na to da ga se moglo, i još uvijek može, skinuti besplatno. Za Systroma, koji je posjedovao 40 posto Instagrama, to je značilo da postaje bogatiji za 400 milijuna dolara, dok je Krieger, koji je imao 10 posto Instagrama, zaradio 100 milijuna dolara. Zanimljivo, ali Systrom je tada priznao da mu je 2004., u prvim danima Facebooka, Zuckerberg ponudio da napusti studij i pridruži mu se u novom projektu, ali je on to odbio jer se želio posvetiti studiju. Kasnije je požalio, ali je za njega sve ipak sretno završilo.

ZA KUPNJU INSTAGRAMA PRIJE FACEBOOKA bio je zainteresiran Jack Dorsey, suosnivač i predsjednik uprave Twittera. Ponudio je Systromu pola milijarde dolara, ali u dionicama, bez dolara gotovine. Systrom je odlučio prodati Instagram Zuckerbergu ne samo zbog dvostruko bolje ponude, nego i zato što je odavno poznavao osnivača Facebooka i zato što mu je on obećao da će Instagram ostati nezavisna kompanija koju Facebook neće integrirati i tako „ubiti“. Kada je dobio to obećanje, Systrom više nije čekao neku drugu, možda bolju ponudu. Dorsey i ostali čelnici Twittera ni dan-danas to nisu oprostili Systromu.

Rast korisnika Instagrama nastavio se i nakon akvizicije Facebooka. Dvije i pol godine nakon pokretanja došli su do 100 milijuna korisnika, dok je otprilike u isto vrijeme Twitter imao 200 milijuna korisnika, ali šest godina nakon pokretanja. Naravno, tada su se pojavili komentari da su Systrom i Krieger prerano prodali Instagram, da su mogli pričekati još neko vrijeme i da bi bili još bogatiji, ali oni za to ne mare. Systrom je ostao predsjednik uprave Instagrama, a novac zarađen od prodaje oglasnog prostora je ogroman. Prema nekim procjenama, Instagram će ove godine od prodaje oglasnog prostora zaraditi 600 milijuna dolara, sljedeće godine milijardu i pol dolara, dok će zarada 2017. doći do 2,8 milijardi dolara.

DANAS SU FACEBOOK, Twitter i Instagram tri najvažnije društvene mreže koje koristi 2,2 milijarde ljudi diljem svijeta. Facebook najviše koriste stariji jer čak 47 posto korisnika ima preko 35 godina. Twitter i Instagram ciljaju na one mlađe, između 18 i 29 godina, s tim da u tu skupinu spada 35 posto korisnika Twittera i čak 53 posto korisnika Instagrama. Ujedno, Instagram ima 400 milijuna korisnika, a Twitter 316 milijuna. Zanimljivo, više od 75 posto korisnika Instagrama živi izvan Amerike. Prema najnovijim informacijama, oni dnevno objavljuju 80 milijuna fotografija. Usporedbe pokazuju da Twitter češće koriste muškarci, a Facebook i Instagram žene. Što se tiče Instagrama, stariji tinejdžeri, posebno u Americi, ne mogu živjeti bez njega i više od polovice koristi tu aplikaciju. I zato se svjetski brendovi, da se vratimo na početak priče, sve više okreću Instagramu kao sredstvu marketinške promidžbe.

Komentiraj

FOTO:GettyImages
PODIJELI
Dean Sinovčić već 20 godina obilazi najveće svjetske filmske festivale, intervjuira filmske zvijezde, a kad ne gleda filmove prati sport o čemu također piše.