DUJE BONAČIĆ, NAŠ HAJDUK, ROBERT MATIĆ/HAJDUK

RASPISAN JAVNI NATJEČAJ KOJIM SE ŽELI PRONAĆI NAJBOLJE RJEŠENJE ZA ‘TEMATSKI PARK’ NA POLJUDU

Jedinstven potez prošlog tjedna potakla je udruga Naš Hajduk koja okuplja preko 40 tisuća članova splitskog nogometnog kluba, organizira izbore za njegovo vodstvo i upravo prikuplja novac kojim će otplatiti kupnju oko 25 posto dionica Hajduka: u suradnji s nizom institucija raspisan je javni natječaj kojim se želi pronaći najbolje rješenje za budući ‘’tematski park’’ u sklopu stadiona Poljud. Radi se o površini ispred glavnog ulaza u stadion, na kojoj će se odati počast tisućama članova i navijača koji sudjeluju u projektu otkupa kluba – svi koji u idućih devet godina uplate najmanje sedam i pol tisuća kuna dobit će svoje ime i prezime i tako ostati vječno upisani u povijest.

Više nogometnih klubova diljem Europe i svijeta ima slične ‘’zidove zaslužnih’’, ali njihov oblik najčešće je u formi zida ili pločica utisnutih u pod; u splitskom slučaju projekt je postavljen puno šire i ambicioznije, što je vidljivo iz natječaja i sastava ocjenjivačkog suda. Plan je, kako je objavljeno, dobiti suvremeno, funkcionalno, inovativno i interaktivno rješenje, svojevrsni budući gradski ‘’landmark’’, a autorima je ostavljena potpuna sloboda u kreaciji, korištenju materijala i tehnologija ili oblikovnom izrazu.

Ovakva vrsta natječaja u Hrvatskoj rijetko je viđena jer zahtijeva multidisciplinarnu suradnju više različitih struka, od urbanističke i arhitektonske, preko likovne do dizajnerske, a nije isključeno da će timovi koji će se natjecati poželjeti konzultirati i sociologe ili čak povjesničare. U arhitektonskim i dizajnerskim krugovima potez je dočekan općim odobravanjem jer se tumači kao snažan korak naprijed u razvijanju svijesti o važnosti kvalitetnog uređenja javnog prostora.

‘’Svoje sudjelovanje smatram građanskom i profesionalnom dužnošću, a odazivam se samo pozivima koji garantiraju otvorenost i transparentnost te poštuju profesionalnost. Ovo je zaista dragocjen natječaj jer se u promišljanje javnih skulptura i njihovu smještanju u javni prostor uvode parametri poput suvremene umjetničke produkcije, participativnosti, interaktivnosti i tehnološke i ekološke održivosti. Način kako je natječaj koncipiran i očekivanje da prijavljeni radovi odražavaju novi model upravljanja sportom izuzetno su važni, a ja sam sretan i počašćen’’, iskreno je priznao povjesničar umjetnosti i ravnatelj splitske Galerije umjetnina Branko Franceschi, jedan od članova žirija. S njim će u žiriju sjediti docent na Umjetničkoj akademiji u Splitu Ivica Mitrović, predstavnici arhitektonske struke Tonči Čerina i Dujam Ivanišević, produkt dizajnerica i predsjednica Hrvatskog dizajnerskog društva Maša Milovac te predstavnici Hajduka i Našeg Hajduka. Za zamjenika člana žirija imenovan je predsjednik Društva arhitekata Splita Dragan Žuvela.

‘’Javni natječaji su civilizacijski doseg i na njima uporno inzistiramo, premda ih se i u Splitu i u Hrvatskoj pokušava do krajnjih granica degradirati. U ovom slučaju radi se o javnoj površini, interdisciplinarnosti i jasnom interesu da se pošteno dobije najkvalitetnije rješenje. Natječaj je jedini put do toga i sjajno je da se ovakva stvar događa upravo u Splitu’’, kazao je Žuvela.

Udruga Naš Hajduk prošle godine sklopila je ugovor o kupnji 24,53 posto dionica splitskog kluba za oko 35 milijuna kuna i roku otplate od deset godina. Već u prvom naletu prikupljeno je 4,5 milijuna kuna – također jedinstvenim projektom ispisivanja oko dvije tisuće imena donatora na klupski dres – a potom je pokrenuta druga faza nazvana ‘’Za sva vrimena’’, a cilj je osigurati stabilan i trajni prihod kako bi se dionice na koncu otplatile. Ona podrazumijeva mjesečne uplate putem trajnih naloga, najčešće iznosa od 30 do 150 kuna koje se potom zbrajaju kako bi se nakon devet godina prikupilo potrebnih 7,5 tisuća kuna po osobi i osiguralo ime u budućem tematskom parku. Neki članovi već su dosegli tu brojku, pa se očekuje da će već u prvoj polovici iduće godine biti postavljena prva imena.

I na ovom polju udruga Naš Hajduk bila je pionir: u suradnji sa Splitskom bankom prva u Hrvatskoj uvela je mogućnost plaćanja putem SEPA naloga, novog i jednostavnog kanala koji se otvara doslovno jednim potpisom korisnika, bez potrebe odlaska u banku.

Budući tematski park na Poljudu, čije uređenje će uslijediti odmah nakon provedenog natječaja, po projekcijama će sadržavati do pet tisuće imena donatora, ali ostavljeno je i mjesto za oko 400 pravnih osoba koje će također biti pozvane da sudjeluju u projektu stvaranja narodnog kluba u rukama njegovih članova. U propozicijama natječaja čak je predviđena mogućnost da, ako dva ili više radova žiri procijeni podjednako kvalitetnim, konačnu odluku glasanjem donesu donatori. Od natjecatelja se traži i da u svome rješenju na nedoslovan način predvide odavanje počasti tragično preminulom navijaču Žanu Ojdaniću, jednom od inspiratora projekta okupljanja navijača koji su željeli spasiti Hajduk od političara i financijskog kolapsa, u čemu su uspjeli.

‘’Prihvatio sam poziv za sudjelovanjem u žiriju jer podržavam model Našeg Hajduka koji na potpuno novi način pokazuje brigu o javnom dobru i nije samo povezan sa sportom. Zadatak za natjecatelje je jako izazovan jer otvara mogućnost kreativnom, inovativnom i drugačijem rješenju uređenja javnog prostora’’, kazao je član žirija Ivica Mitrović. Tajnik Našeg Hajduka Ivan Rilov tvrdi da na natječaju ne moraju nužno sudjelovati navijači splitskog kluba, ali smatra da, s obzirom na demokratske procese u njemu, svi koji zagovaraju model pristojnog, demokratskog i civiliziranog društva na kraju dođu do Hajduka. ‘’Pokušavamo postaviti kriterije ponašanja u modernom društvu, u kojem se poštuju zakoni i djeluje se potpuno transparentno. Silina emocija koje Hajduk kao društveni pokret nosi je nevjerojatna i jasno mi je da je sudjelovanje na ovom natječaju zahtjevan zadatak. Ali postoji li u životu išta zanimljivije od izazova? Mi ne pozivamo arhitekte, umjetnike i dizajnere da sudjeluju, mi ih izazivamo’’, kazao je Rilov.

Trenutno najintrigantniji javni natječaj u Hrvatskoj otvoren je 45 dana, pa će izgled budućeg donatorskog parka s pet tisuća upisanih imena biti poznat do konca ove godine. Njegova izgradnja i uređenje, procijenjeno je, stajat će oko dva milijuna kuna.

Komentiraj