Glazbena drama “Zauvijek mladi” u produkciji Slovenskog narodnog gledališča Maribor i režiji Sandyja Lopičića otvorila je u petak u zagrebačkom Satiričkom kazalištu Kerempuh jubilarne 40. Dane satire Fadila Hadžića, oduševivši publiku toga teatra koja je njihovu izvedbu svjetski poznatog hita švicarskog pisca i glazbenika Erika Gedeona ispratila stajaćim ovacijama.

Uoči izvedbe, ravnatelj Kerempuha Duško Ljuština poželio je gledateljima i gostima dobrodošlicu na 40. izdanje festivala koji nosi ime osnivača toga teatra i osnivača festivala, “čovjeka koji je značajno zadužio hrvatsku i zagrebačku kulturu”.

“Ponosni smo što smo tijekom 40 godina postali jedan od najznačajnijih regionalnih kazališnih festivala, iako je riječ o festivalu specijaliziranom za satiričko-komediografsku literaturu. Time smo učinili mnogo i za popularizaciju te literature, neprestano dižući ljestvicu slobode pisanja, stvaranja i umjetničnog izražavanja i to kroz kazališne susrete koji promiču prijateljstvo, multikulturalnost i ljubav”, kazao je Ljuština.

Jubilarno 40. izdanje najvećeg domaćeg i regionalnog festivala specijaliziranog teatra otvorila je potpredsjednica zagrebačke gradske skupštine Jelena Pavičić Vukičević. Istaknula je kako joj je posebno drago što, “u vrijeme kada se sve oko nas čini kao politička satira”, predstave koje će biti predstavljene festivalom tematiziraju upravo političku satiru i položaj umjetnika u društvu.

‘Zauvijek mladi’ kritiziraju društvo koje zazire od starosti

Festival na kojemu će do 19. lipnja biti prikazano ukupno 14 predstava po izboru ovogodišnje izbornice Željke Udovičić Pleštine, otvorili su gosti iz Slovenije s glazbenom dramom u čijem je središtu grupica ostarjelih glumaca i glumica, koje nalazimo u nekoj daljoj budućnosti jedne uobičajene večeri u staračkom domu.

Ono po čemu su ti poluraspadnuti starci specifični je da svoje vrijeme provode pjevajući evergreene: kada zapjevaju “I Love Rock & Roll” ili “Roxanne”, odjednom živnu u artritičnim koreografijama staračkog scenarija dobre zabave.

Umjesto da se zamara radnjom, karakterizacijama i dijalozima, Gedeon priču razvija kroz kaotičnu mješavinu ironično prilagođenih pop i rock pjesama kojima prenosi sva raspoloženja, pa tako njegovi likovi pjevaju “I Want to Break Free”, “I’m Still Standing”, te “Staying Alive”, ili pak “I Will Survive”.

Produkcija je prilagođena za slovensku publiku, pa pjevaju i velike regionalne hitove, “Motori” Divljih Jagoda i “O jednoj mladosti” Josipe Lisac. Pritom se stalno međusobno bockaju, puše travu, čak se i potuku.

Što više pjevaju, to se više ta naizgled lagana predstava o ljudima čiji je još uvijek bistar um zatočen u starim tijelima koja otkazuju poslušnost pretvara u ozbiljnu kritiku društva koje zazire od starosti i bolesti.

Njihove simpatične staračke koreografije, koje su glumci odlično impersonirali, publika je neprekidno nagrađivala aplauzom i smijehom, da bi dugotrajnim stajaćim ovacijama ispratila sam kraj, u kojemu pjevajući prekrasnu i sjetnu baladu “Odlazi cirkus” Đorđa Balaševića polako pred publikom skidaju inače izvrsne maske, da bi se pred gledalištem na koncu, posve neočekivano, našlo šestero mladih ljudi, glumaca SNG Maribor, uz poruku teksta iz pjesme: “sve je bio samo fol, jeftin trik; sve maske kriju bol i neki sasvim drugi lik”.

Same sebe u budućnosti glumili su Mateja Pucko, Kristijan Ostanek, Matevž Biber, Jurij Drevenšek, Mirjana Šajinović i Denis Horvat, koji čitavo vrijeme na klaviru daje glazbenu pratnju pjevanju, a medicinsku sestru utjelovila je Irena Varga.

Mujo, Suljo i Fata sljedeći na programu

Program 40. Dana satire nastavlja se u subotu 4. lipnja predstavom “Mujo, Suljo i Fata”, koprodukcijom kompanije East West Centar Sarajevo i Bosanskog narodnog pozorišta Zenica iz Bosne i Hercegovine. Redatelj je Haris Pašović a glazbu za predstavu radio je kultni sastav S.A.R.S.

Zagrebačkoj će se publici do 19. lipnja predstaviti ukupno četrnaest naslova iz Hrvatske, Slovenije, Srbije, Mađarske, Bosne i Hercegovine i Makedonije, od čega će ih trinaest biti prikazano u službenoj konkurenciji.

Njih je, među rekordnih 60 prijavljenih, odabrala izbornica Udovičić Pleština kao najzanimljivija satirična ostvarenja iz najnovije produkcije velikih regionalnih institucija, inovativne i hrabre umjetnike koji u svojim predstavama propituju ključne teme aktualnog društvenog trenutka.

Odabrane su se predstave nametnule hrabrošću političke satire kojom ulaze u direktan dijalog sa suvremenom stvarnošću.

Predstave će se natjecati za festivalske nagrade o kojima će odlučivati tročlani ocjenjivački sud u sastavu glumac Boris Svrtan, redateljica Anica Tomić i novinarka i kazališna kritičarka Bojana Radović.

U sklopu Festivala održat će se i “Večer sa Sidranom”, večernje druženje s kultnim bosanskohercegovačkim piscem scenarija i drama, književnikom, pjesnikom i novinarom Abdulahom Sidranom.

Festival će okupiti tristotinjak hrvatskih i stranih umjetnika a zatvorit će ga u nedjelju 19. lipnja objava izvješća ocjenjivačkog suda i dodjela nagrada 40. Dana satire Fadila Hadžića.

Komentiraj