Glumica Sara Stanić u predstavi “Oleanna”, na zagrebačkoj Sceni Ribnjak, igra studenticu koja profesora optuži za seksualno uznemiravanje. Riječ je o kazališnom projektu koji je radila s Darkom Stazićem prema tekstu Davida Mameta, a najavljen je kao britka drama koja kroz napeti verbalno-fizički duel likova, sveučilišnog profesora i studentice, tematizira poimanje odnosa u suvremenom obrazovnom sustavu i ulogu intelektualne elite u njemu.

“Darka Stazića upoznala sam nakon generalne probe ‘U agoniji’ prije godinu dana i izmijenili smo doslovno pet rečenica. Darko je, hvala mu, iz toga zaključio da bismo se mogli slagati u radu i bio je u pravu. Svakako su pomogli i Ozren Grabarić i Tomislav Rališ, moji profesori na Akademiji dramskih umjetnosti koje je pitao za savjet i koji su me preporučili, što je također divno i na čemu sam im zahvalna. Za ‘Oleannu’ smo sve Darko i ja sami napravili, prijevod, štrihove, analize, scenografiju, kostime i to mi je dosad jedno od najdragocjenijih iskustava u kazalištu”, kazala je Sara Stanić, poznata po ulogama u serijama “Mamutica” i “Crno-bijeli svijet”.

Smatra da sve kazališne projekte izvan institucija, kao što je ovaj na Sceni Ribnjak, treba poticati i održavati.

“Pravi rizik i eksperiment može se dozvoliti samo u tim laboratorijskim, da ne kažem i besplatnim uvjetima, u kojima je pritisak premijere izbrisan. Mi smo radili pod motom ako uopće izađemo s predstavom izaći ćemo samo kad mi budemo spremni i zadovoljni, a institucije, unatoč drugim prednostima, nemaju taj luksuz, nemaju neograničeno vrijeme na raspolaganju”, kazala je Sara Stanić koja je prošle godine imala šest premijera u HNK Varaždin, u koji je primljena na pripravnički staž. Oduševljena je time što je imala priliku puno raditi.

Sara Stanić Akademiju dramskih umjetnosti završila je osvajanjem Dekanove nagrade za dramaturgiju “Ćelave Lede” koja će se 22. siječnja ponovno izvesti, i to na jednoj ‘’velikoj’’ sceni, u kazalištu Gavella, u sklopu programa ‘’Krležine noći’’.

“Ta predstava je ljubljeno dijete moje klase i mi je obožavamo, svi smo se naradili i vjerujemo u kvalitetu te kombinacije, Krleže i Ionesca. To je zabavna detronizacija tih veličina koju smo s poštovanjem i veseljem radili, studija o ‘brbljanju’, količini i apsurdu ‘riječi, riječi, riječi’, kao što kaže Hamlet. Bit će odigrana na maloj sceni Gavelle i mi se ne bojimo institucije i ugleda Gavelle. Naprotiv, počašćeni smo time što smo, po izboru ravnatelja Gavelle Borisa Svrtana, dovoljno dobri da budemo dio tog festivala”, rekla je Sara Stanić.

S obzirom na to da njezina najnovija predstava prati radnju o odnosu muškarca i žene, Sara Stanić osvrnula se i na angažirani teatar, iako kaže da “Oleanna” to i nije u potpunosti.

“Ova predstava nije tipičan primjer angažiranog teatra, ona je posebna i važna predstava jer ne dijeli na ‘pozitivce’ i ‘negativce’, na šoviniste i žrtve, ne propovijeda nego postavlja pitanje, ne samo o položaju žene, nego i o principima moći, a moć je bespolni pojam. Ta podjela na spolove manifestacija je te krovne problematike”, kazala je ta glumica. Naglasila je i to da je, kao i u predstavi, odnos prema ženi u našoj državi zapravo odnos moći sustava nad ženama.

“Dok god država odlučuje da, primjerice, neće sankcionirati prosvjednike pred bolnicama, ona dozvoljava sramoćenje žena koje o svom tijelu imaju pravo same odlučivati. Država tako iskazuje nepoštovanje prema ženi. Žene u Hrvatskoj zaslužuju puno bolje, na svim područjima i o pitanjima plaće, porodiljnih dopusta, obiteljskog nasilja i alimentacija, olakšica vezanih uz majke koje studiraju… Pitanje moći je političko pitanje, a riba smrdi od glave pa iako ta glava u nas bila ženska. Imamo važnije probleme od čokoladnih dilema”, referirala se Sara Stanić na slučaj povezan s predsjednicom Kolindom Grabar Kitarović. Ta Zagrepčanka se, osim glumom, planira baviti i režijom pa je upisala master iz kazališne režije u Beogradu. Vrlo je veseli povratak na fakultet, a u Zagrebu i Varaždinu prepustit će se dobroj karmi i nadi u ponude.

Komentiraj

FOTO:Saša Zinaja
PODIJELI
- rođena u Zagrebu 1978. godine - mr.sc. međunarodnih odnosa - diplomirala novinarstvo na Fakultetu političkih znanosti u Zagrebu - novinarstvom se bavi od 1999. godine - dosad je radila u Jutarnjem listu, lifestyle magazinu Story, političkome magazinu Aktual - u Nacionalu je pomoćnica glavnog urednika i piše teme iz kulture