GLAZBENE RECENZIJE Irena Žilić, From another mather, Aporea

01: IRENA ŽILIĆ ‘HAZE’ (CUCKOOO RECORDS): Divan album zrele autorice

Irena Žilić prvi EP ‘’Days of Innocence’’ objavila je 2012., a prvi album ‘’Travelling’’ dvije godine kasnije i ubrzo ga rasprodala, oba u vlastitoj produkciji. Ovih dana izlazi njezin drugi album ‘’Haze’’ na kojem je pokazala da je sazrela tijekom tih pet godina. Irena Žilić više nije djevojka s gitarom koja voli pjevati kantautorske pjesme, nego sjajna autorica i skladateljica koja je naučila sve što je trebala na svojim dosadašnjim pogreškama koje zapravo i nisu bile zamjetne. Međutim, upravo zbog toga je ‘’Haze’’ predivan album jer s njezinih novih devet pjesama Irenu Žilić može se bez razmišljanja usporediti s Norah Jones, a na momente staviti je i ispred nje. Njezine pjesme su skladateljski i aranžmanski potpune, a glas još zavodljiviji i moćniji unatoč blagosti i nježnosti. Njezina glazba je fenomenalna mješavina psihodelije 60-ih koja dosad nije imala utjecaja u njezinim pjesmama, melankolije i elektro akustične koncepcije rock grupe koja je na momente taman pomaknuta da strši izvan kalupa, ali zove na opetovano preslušavanje svih pjesama zbog fantastične atmosfere. Bez ikakve sumnje njezino najbolje ostvarenje nastalo uz pomoć producenta Marka Mrakovčića. Ovim pjesmama samo treba dati vjetar u krila što češćim emitiranjem, što će se prije dogoditi na radijskim stanicama širom svijeta, nego u žanrovski i jezično ograničenom programu hrvatskih radija.

02. FROM ANOTHER MATHER ‘EPILEPTIR’ (VLASTITO IZDANJE NA BANDCAMPU): Originalnost i snaga

Prije nekog vremena ova neobična trojka kreativnih glazbenika objavila je EP ‘’Bratebra’’, ali je on ostao u sjeni i njihovu glazbu zapazili su rijetki. I onda su početkom ove godine objavili prvi album ‘’Epileptir’’ tražeći svoje mjesto pod suncem koje definitivno i zaslužuju zato što su odlični glazbenici, promišljaju glazbu koju stvaraju, spajaju različite žanrove u jedinstvenu cjelinu i ‘’Epileptir’’ je odličan album. Ta jednostavna rock formacija spojila je prog rock s metalom, pa malo s grungeom i psihodelijom, uz rock energiju i odlične vokalne interpretacije. Pjesme odišu svježinom, ali prije svega originalnošću upravo zbog te jedinstvene fuzije raznih žanrova u suvislu cjelinu. Za glazbu koju stvaraju važno je dobro svirati, što je itekako primjetno u njihovim pjesmama, ali je još važnija kreativna energija koju nude kroz sjajno složene aranžmane i dobru produkciju. Njihov prog rock ili na momente instrumentalni post rock nevjerojatno je privlačan i izlazi iz kalupa žanrova zbog njihove hrabrosti da se ne utope u prosjeku, pa se čuju utjecaji još mnogih drugih žanrova. Njihova glazba nije radiofonična, ali nudi dimenziju više i izuzetno je ugodno iznenađenje.

03. APOREA ‘NA REKAH VAVILONSKIH’ (ANNAPURNA PRODUCTION): Kopanje po prošlosti Balkana

Prije nego što je nastala jedna od najznačajnijih makedonskih post industrial rock gothic dark wave grupa Anastasia, postojala je grupa Aporea, što je skraćenica riječi ‘’apokrifna realnost’’. U toj grupi nekada su svirali Goran Trajkoski, Klime Kovačevski i Zoran Spasovski koji su još prije grupe Aporea osnovali bend Padot na Vizantija, odnosno Pad Bizanta. Njihova glazba temeljila se na nasljeđu Joy Divisiona, ali s jakim utjecajem pravoslavnih arhaičnih napjeva bizantske sakralne umjetnosti i naglaskom na makedonsku glazbenu baštinu. Nakon njih pojavili su se mnogi važni i veliki bendovi poput Lole V Stain, Anastasie, Mizara, Saracena… Prvo izdanje Aporee bila je kazeta objavljena 1988. u vlastitom izdanju od 1000 primjeraka, s jedinstvenim omotom i prigodnim, rukom rađenim fanzinom naslikanim zlatopisom i krasopisom, što je već tada bilo jedinstveno. Skoro 30 godina kasnije, talijanska diskografska kuća Annapurna Production otkrila je tu kazetu i odlučila objaviti to izdanje hvaleći originalni omot, odličnu glazbu i rijetko kvalitetno zaokružen projekt tog vremena. Tako će 19. ožujka objaviti CD i vinil ‘’Na rekah Vavilonskih’’ i ispraviti nepravdu što ovo izdanje nije pronašlo izdavača svih ovih godina, a u međuvremenu je porastao interes za ovu jedinstvenu glazbenu pojavu na Balkanu. Kuriozitet je i podatak da je vizualni identitet Aporee tada osmislio trenutačni slavonski episkop Srpske pravoslavne crkve Jovan Ćulibrk.