GLAZBENE RECENZIJE Bilk, Ivan Bonačić, Goran Bregović

01. BILK ‘QUANTUM STATUS’ (AQUARIUS RECORDS): Zanimljiv glazbeni eksperiment

Ova „drugačija“ grupa od gotovo svih ostalih na hrvatskoj glazbenoj sceni predstavila se debi albumom „This BILK is Radioactive“ 2006. godine. Otada se o njima uglavnom rijetko govori i uz njih pleše na rijetkim nastupima. Od početka grupu čine Edi Grubišić Cipal na bubnjevima, Tin Oberman na sintesajzeru i gitari i Luka Vrbanić na basu. Bulk elektroniku, breakbeat, drum’n’bass i slične plesne podžanrove izvodi kao klasičan rock bend. Bend svira elektroniku uživo, poput grupe ABOP, ali s manje plesnog ritma i s više nepotrebnog eksperimentiranja u pjesmama. To su ponudili i na novom albumu „Quantum Status“ koji zvuči ipak nedovršeno, kao glazbeni eksperiment u kojem se poigravaju ritmovima i melodijama koji će možda sjesti zahtjevnoj publici koja cijeni taj hrabar iskorak. „Quantum Status“ doista je zanimljiv album koja na momente zabljesne skladateljskim idejama, ali nažalost na momente i razočara.

02. IVAN BONAČIĆ ‘KRAKEN’ (GEENGER RECORDS): Nova zvijezda hrvatskog jazza

Ivan Bonačić još je jedan iz ekipe vrhunskih hrvatskih glazbenika školovanih na najboljim školama koji već niz godina u sjeni potiho stvara glazbu i svira kao studijski glazbenik. Školovan saksofonist i flautist, Bonačić je često surađivao s grupom Valetudo, Robertom Nappholzom (Fali V i F5) Rašić Balkan Zoo Ensembleom, Viktorom Lipićem, Valerijom Nikolovskom i drugima. Rođeni Dubrovčanin napokon je stigao do svog prvog albuma koji ga predstavlja kao vrhunskog glazbenika i skladatelja s fantastičnim osjećajem za atmosferu i fino tkani jazz. Pod neskrivenim utjecajem Charlieja Parkera, Bonačić se jednostavno nametnuo svojim autorskim skladbama u kojima savršeno u prvi plan postavlja tenor i sopran saksofon te flautu, ali ne dominantno, nego u funkciji pažljivo aranžiranih skladbi. Pritom prateća ekipa odabranih glazbenika (Pippo Corvino na gitari, Viktor Lipić na orguljama i Adriano Bernobić na bubnjevima) savršeno odgovara njegovim skladateljskim zahtjevima pa svi dolaze do izražaja kao da je riječ o njihovim samostalnim albumima. Nema sumnje da se svojim debi albumom Bonačić predstavio u najboljem svjetlu i to kao vrhunski saksofonist i jazz skladatelj. Album je sniman uživo u studiju Debelji, a za sjajnu produkciju pobrinuli su se Robert Nappholz i Bonačić. Novi hrvatski jazz postao je ovim albumom znatno bogatiji i može se ponositi glazbenicima i skladateljima kakav je Bonačić. Jedina zamjerka može se uputiti diskografskoj kući koja je album objavila 15. prosinca 2017., kada su godišnje liste bile zaključane, a album ostao nepravedno u sjeni prošlogodišnjih izdanja.

03. GORAN BREGOVIĆ ‘TRI PISMA IZ SARAJEVA’ (CROATIA RECORDS): Bregovićeva glazbena oda Sarajevu

Kada je Goran Bregović u lipnju prošle godine na Tomislavcu u Zagrebu izveo „Tri pisma iz Sarajeva“ uz pratnju svog Orkestra za svadbe i sahrane i Zagrebačke filharmonije, u sklopu festivala Zagreb Classic, mnogi su ostali zatečeni. Premijerno izvođenje njegova novog djela zbunilo je nepripremljenu i šarenu publikom, što ovo sjajno djelo ne zaslužuje. Krajem prošle godine istoimeni album objavljen je na globalnom tržištu i stižu hvalospjevi sa svih strana svijeta, a on to definitivno i zaslužuje. Osim genijalnih aranžmana u kojima je Bregović jedinstveno spojio tri kulture koje egzistiraju u zajedničkom suživotu u Sarajevu (kršćansku, židovsku i islamsku), uspio je skladateljskim potezima ujediniti glazbenu baštinu tih triju različitih svjetova u jedinstvenu cjelinu. Iz svake pjesme izlazi zvuk Balkana u njegovu karakterističnom stilu, ali prošaran klezmerom ili orijentalnim ritmom. Da ne bi sve ostalo na pokušaju prenošenja ideje zajedništva, u goste je pozvao najistaknutije glazbenike tih triju glazbenih kultura i svi su velike zvijezde globalne world music scene. Tako na ovom jedinstvenom albumu gostuju izraelski glazbenik i pjevač Asaf Avidan, alžirski glazbenik i aktivist Rachid Taha, španjolska pjevačka zvijezda Bebe, Sifet i Mehmed iz BiH, izraelski violinist Gershon Leizerson, beogradska violinistica Mirjana Nešković, izraelska pjevačica i glumica Rif Cohen i Zied Zouari iz Tunisa. Nevjerojatna ekipa suradnika predvođena vrhunskim world music skladateljem koji je ponovo uspio dokazati da doista radi znalački i sa stilom. Osim toga, tko razumije njegovo novo glazbeno djelo, lakše će razumjeti i život u Sarajevu.