GLASNO! Zašto se čudimo Porinu?

Scenarist i redatelj dodjele nagrade Porin bio je IVAN VANJA RUNJIĆ. On nije redatelj, nego se dosad bavio produkcijom producirajući serije koje je režirao njegov brat Saša Runjić, donedavni glavni urednik programa HTV-a jer, kao što je poznato, složna braća kuću grade

Kao i većinu prethodnih godina, od kada se održava dodjela hrvatske glazbene nagrade Porin (koja se nekada zvala diskografska nagrada) i ove godine su dodjelu obilježili razni ekscesi. Od brižno planiranih nestašnih dekoltea, preko verbalnih ego tripova i neukusnih ispada pa do aktualno političkih obračuna i društvenih promocija. Kao što i priliči jednoj takvoj manifestaciji. Barem se ima o čemu pričati. O dobitnicima se, na žalost, najmanje govori, iako se svi slažu da je Matija Dedić zasluženo ove godine osvojio čak šest kipića. Ali dalo bi se raspravljati o tome koliko je glasača doista i poslušalo njegova dva albuma objavljena 2015.

Mirta Šurjak, Žanamari Perčić i Jelena Rozga plijenile su dekolteima. Zorica Kondža osvrnula se na ponudu austrijskih skladatelja, aludirajući na pjesmu koju će predstavljati Hrvatsku na Eurosongu u izvedbi Nine Kraljić. Božo Petrov pojavio se prvi put u javnosti u društvu svoje supruge Maše Petrov. Ella Dvornik neukusno je pred publikom u dvorani i pred kamerama zaključila da ga gost iz Australije više voli primati nego davati, iako je to trebala biti pošalica na račun uručivanja Porina.

Pritom nikome nije jasno što je zapravo australski glazbenik Brendan Gallagher radio na Porinu. Remi je spominjala registar izdajnika i povećala vrijednost dobivene statue za pjesmu godine (“Goli i bosi”), zatraživši Jelenu Rozgu da joj se potpiše na nju, a Dječaci su jedini iskoristili danu priliku te su, kako i priliči takvima poput njih, javno osudili ukidanje televizijskog showa News bara “Montirani proces” izvikivanjem naziva emisije i jasnim “Stop cenzuri na HTV-u”. Dakako, u izravnom televizijskom prijenosu. Scenaristički je Porin ponovo bio još jedna papazjanija uz niz propusta, neprimjerenih redateljskih kadrova (forsiranje suza unuke Arsena Dedića), začudno odabranih prezentera i loših dramaturških poteza.

Scenarist i redatelj dodjele glazbene nagrade Porin bio je Ivan Vanja Runjić. Ako se pitate je li to neki bliži ili daljnji rođak donedavnog glavnog urednika programa Saše Runjića i je li u pitanju nepotizam: da, Ivan Vanja Runjić je njegov brat. Mario Kovač, potencijalni redatelj dodjele Porina nije uspio pronaći zajednički jezik s Upravnim odborom i HTV-om. Bit će da je Saša Runjić uletio sa spasiteljem u vidu svog brata koji je istovremeno i urednik filmskog internetskog portala Nemilosrdni gadovi, na kojem kao jedan od autora piše i Igor Tomljanović, donedavni urednik Prvog programa HTV-a. Usput, Ivan Vanja Runjić ne bavi se režijom. Ovo mu je, po svemu sudeći, bio prvijenac. Do sada se bavio produkcijom producirajući serije koje je režirao njegov brat jer, kao što je poznato, složna braća kuću grade. Šteta jedino što je u pitanju kuća od javnog interesa, pa je njihova bratska ljubav sada stavlja u kontekst sukoba interesa. Na žalost, žrtva je bio Porin. Nastupili su izvođači koji se, više ili manje, ponavljaju iz godine u godinu. Muzičari koji prave pjesme koje vrte radijske postaje. Zvijezde mainstreama. Drugim riječima, glasačko tijelo Porina ponovo je nagradilo muzičare koje poznaju. U puno manjem postotku njihova nova djela. PR je u utrci za glasačko tijelo postao puno važniji od kvalitete muzike koja se stvara.

Imaju novac za angažman austrijskih skladatelja i njemačkog producenta. IMAJU NOVAC ZA FRIZERE, KOREOGRAFE, VISAŽISTE… Za rodbinske honorare, loše scenarije i jednako loše režisere… ali zato nema novca za realizaciju nijedne emisiju posvećene domaćoj glazbenoj sceni

Istovremeno, scena u Hrvatskoj nije bila nikada življa i žanrovski raznolikija. Koncerti domaćih bendova tjednima se unaprijed rasprodaju. Sve više hrvatskih muzičara izdavačku podršku nalazi bez problema na globalnoj sceni. Nemali broj njih dobiva sjajne recenzije u prestižnim glazbenim magazinima širom svijeta, a mali postotak sasvim pristojno i živi od svoje muzike. Na žalost, gotovo nitko od njih nije poznat u Hrvatskoj. Ne samo glasačkom tijelu, nego ni Upravnom odboru Porina. Njihova muzika se ne pušta na radiju. Njihovi singlovi se ne nalaze na domaćim top ljestvicama. Svejedno, njihovi su koncertni rasprodani a turneje traju tjednima. Ne u Hrvatskoj. Ta scena koja je iz raznih razloga nepoznata široj javnosti, čini zapravo tu novu krv domaće glazbe. Nove su to nade i budućnost hrvatske glazbe. Ne oni isti koji se već 23 godina motaju u i oko Porina, nego neki sasvim novi muzičari. Muzičari koji su kao scenu prihvatili globalno tržište s konkurencijom daleko većom nego kod kuće.

U ovogodišnje izdanje dodjele hrvatske glazbene nagrade Porin utrošeno je sigurno puno financijskih sredstava. Jednako toliko, ako ne i više utrošit će se i na ponovno sudjelovanje Hrvatske na Eurosongu. Iako bi bilo normalno da su ti troškovi transparentni, podaci o potrošenim sredstvima (i onima koja će tek biti potrošena) nisu dostupni. Čak ni nakon službenog upita. Paralelno sa svim tim zbivanjima, Hrvatska televizija u svom dnevnom i večernjem programu nema niti jednu emisiju posvećenu domaćoj glazbenoj sceni. Usporedbe radi, tijekom 90-ih je na toj televiziji bilo 15-ak zabavno glazbenih emisija (Hit Depo, Izvan struje, Top DJ Mag, Električni kauboj, Cro Pop Rock, Briljanteen, Sedma noć… ). Zato je još zanimljivije da je HRT jedan od utemeljitelja Porina, iako se kroz godinu o njoj ne brine. Pritom ne treba miješati noćni glazbeni program za noćne čuvare i ljude s poremećajem spavanja koji od ponoći do jutra mogu gledati domaće spotove koji se po nerazjašnjenim okolnostima nalaze u tom programu. Publika je inertna i educira se putem radija i televizije. Već dobro poznati muzičari se sa svojim pjesmama vrte na formatiranim radijskim stanicama. Publika poznaje njihove pjesme i gotovo je sigurna da se osim njih na sceni ništa novoga nije ni pojavilo jer se o tome ne priča na radiju niti se prikazuje na televiziji.

Onoj istoj nacionalnoj televiziji koja je potrošila poprilično svotu novca na dodjelu nagrade Porin i sudjelovanje Hrvatske na Eurosongu. A mogli su realizirati jednu glazbenu emisiju tjedno u trajanju od sat vremena i upoznati domaću publiku sa sve većim brojem sjajnih mladih muzičara koji traže svoje mjesto pod suncem. Gotovo nitko nikada nije dokučio razlog zašto ekipa s HTV-a misli da oni znaju najbolje i da im nije potrebna pomoć sa strane. Sugestija. Savjet. Imaju novac za angažman austrijskih skladatelja i njemačkog producenta. Imaju novac za frizere, koreografe, visažiste… Za spektakl dodjele hrvatske glazbene nagrade Porin u Splitu. Za rodbinske honorare, loše scenarije i jednako loše režisere… ali zato nema novca za realizaciju nijedne emisiju posvećene domaćoj glazbenoj sceni. Zašto se onda čudimo da je Porin takav kakav jest?

Komentiraj

PODIJELI
Slobodni novinar, urednik, promotor i pisac. Dvadeset godina iskustva u organizaciji rock koncerata (preko 500 koncerata hrvatskih i inozemnih izvođača), press konferencija, izložaba i modnih revija. Jedan od osnivača Hrvatske novinarske rock nagrade Crni mačak i član Savjetodavnog tijela nagrade (Predsjednik Savjetodavnog tijela 1998.). Dugogodišnji radijski urednik i voditelj (Radio 101, Radio 1, Plavi radio), te rock kritičar (Radio 101, Plavi radio, Slobodna Dalmacija, Vip Music, Tportal.hr, Rolling Stone). Redovan član Hrvatskog Novinarskog Društva. Prvi roman (Dolce Vita) objavila je nakladnička kuća Fraktura u ožujku 2004. 2005. kao autor i redatelj potpisujem dokumentarni tv film "Kad muzičari šokiraju" u produkciji nezavisne producentske tvrtke Trezor idea. 2010. od HGF-a (Hrvatski glazbeni festival) primam nagradu za životni doprinos razvoju i unaprjeđenju demo scene i dugogodišnji kontinuirani rad na promicanju urbane i alternativne glazbene kulture. U svibnju 2103. pokreće web portal www.spotdepo.hr.