GLASNO! Pogled u bolju budućnost

Ako je jedan grad ZASLUŽIO DA SE ULOŽI U NJEGOVU KULTURU i ljude koji je stvaraju, onda je to bez ikakve sumnje multikulturna prijestolnica kulturne različitosti – Rijeka. Grad u kojem je i rock’n’roll kultura. I to njezin važan dio.

Rijeka je osvojila titulu Europske prijestolnice kulture 2020. Grad u Hrvatskoj koji je apsolutno zaslužio tu titulu, uz dužno poštovanje Puli, Osijeku i Dubrovniku. Iako je u pitanju grad čijem su imidžu dobrim dijelom tijekom proteklih 40 godina pridonijeli i rokeri, predsjednik povjerenstva dvanaest nezavisnih stručnjaka Steve Green istaknuo je prilikom proglašenja kako su se sva četiri grada uistinu mnogo trudila da dođu do ovoga gdje su sada te kako se u ovome natječaju njihova konačna odluka temeljila na budućnosti, a ne na prošlosti tih gradova.

Rijeka je izabrana prema šest glavnih kriterija: doprinos dugoročnoj strategiji, europska dimenzija, kulturni i umjetnički sadržaj, sposobnost izvođenja, doseg i upravljanje projektnim ciklusom. Projekt zbog kojeg je Rijeka odnijela pobjedu pripreman je pune tri godine uz pomoć velikog broja suradnika, na čelu s riječkim pročelnikom Odjela gradske uprave za kulturu Ivanom Šararom, nekadašnjim članom rock benda Let 3. Istog onog benda koji je nedavno objavio novi album “Angela Merkel sere”, postavljajući spomenik koji prikazuje upravo radnju po kojoj je nazvan album. Isti onaj bend koji je 2001. donirao spomenik “Babin kurac” odliven u bronci, a otkriven u Zagrebu, Rijeci, Puli, Splitu i Ljubljani. Isti onaj bend čiji članovi su javno pogubljeni strijeljanjem na Trgu bana Josipa Jelačića prikazavši to kroz ulični teatar. Isti bend koji su svoj studijski album 2005. nazvali “Bombardiranje Srbije i Čačka”, live album “Živi kurac” i DVD “Živa pička”. Album s glazbom iz kazališnih predstava u kojima su sudjelovali svirajući ili glumeći nazvali su “Kurcem do vjere/Thank You Lord”. Osim što su uz sve to ispaljivali i čepove iz svojih guzica, članovi grupe Let 3 angažirali su se na niz kulturno umjetničkih projekata stvaranih u Rijeci i Hrvatskoj.

Riječ je o rokerima koji su potekli upravo s tih riječkih ulica i riječkih klubova. Istih onih u kojima je rođen punk, a koji su prvi put na ovim prostorima zasvirali Paraf i Termiti (u kojima je prije formiranja grupe Let 2, a potom i Let 3 svirao Damir Martinović-Mrle). Iste su to ulice, klubovi i sastajališta gdje su nastale Strukturne ptice koje su stvarale eksperimentalnu elektroniku. Grč koji je opjevao “Jamu” Ivana Gorana Kovačića, dok je Zoff satarom kasapio teleću glavu na pozornici. Iz Rijeke su Denis & Denis koji su u pravom trenutku ponudili domaću verziju svjetskog glazbenog trenda synth popa. I Transmisia čiji noise se proširio na susjedne zemlje. Kao i Unlogic Skill koji su repali uz žestoke rock rifove. Iz Rijeke je i jedna od prvih hip hop grupa na ovim prostorima Ugly Leaders. MC Buffalo koji je opjevao “Moju domovnicu”. Via Viktor Kunst, Mrtvi kanal, Idejni nemiri, Xenia, Ogledala, Cacadou Look, Putokazi, Grad, Fit, Mandrili, Laufer, Kryn, Father, Urban & 4, Jonathan, Morso, Mlat, Nord, svi su oni iz Rijeke… To je grad koji je od ranih 80-ih održavao tradicionalni rock festival Ri Rock koji je postao sinonim za jednu čvrstu scenu koja barem jednom godišnje iznjedri neki dobar novi rock bend. Grad koji njeguje arhitekturu svoje industrijske prošlosti zbog čega je i nastao festival Hartera koji se održava u nekadašnjoj tvornici papira. Grad koji ima klub Palach u kojem su nastupili svi najvažniji rock bendovi s ovih prostora. Klub u kojem su noći i noći provodili Riječani zaljubljeni u rock’n’roll. Rijeka svako toliko iznjedri neki novi festival (Festival Republika, Impulse festival, Student Day…). Rijeka ima svoju dugu tradiciju rock’n’rolla, bunta, eksperimentiranja, ulične kulture, neovisnosti i samostalnosti. Čemu sve ovo nabrajanje i prisjećanje na prošlost i zaslužne rokere grada Rijeke ako je jasno naglašeno da se konačna odluka bazirala na budućnosti, a ne na prošlosti pojedinog grada?

Zato što su o budućnosti razmišljali upravo rokeri koji su stvarali imidž ovog grada. Riječani koji su rasli uz muziku i koncerte svih spomenutih riječkih bendova. Ljudi koji su slobodno razmišljali, radili i stvarali bez obzira na to koliko se nekome dopadalo ili ne. Svatko je od njih imao neki svoj film, neki svoj cilj, neku svoju viziju. Inicijativa Europska prijestolnica kulture (EPK) pokrenuta je 1985. Iz dosadašnjeg iskustva evidentno je da dobivena titula dugoročno utječe na kulturni, socijalni i gospodarski razvoj i značaj. Štoviše, gradovi koji su dobili ovu titulu danas su sve više prepoznati kao laboratoriji za strateška ulaganja u kulturu na lokalnoj i regionalnoj razini. Ako je jedan grad zaslužio da se uloži u njegovu kulturu i ljude koji je stvaraju, onda je to bez ikakve sumnje multikulturna prijestolnica kulturne različitosti – Rijeka. Grad u kojem je i rock’n’roll kultura. I to njezin važan dio.

Komentiraj

PODIJELI
Slobodni novinar, urednik, promotor i pisac. Dvadeset godina iskustva u organizaciji rock koncerata (preko 500 koncerata hrvatskih i inozemnih izvođača), press konferencija, izložaba i modnih revija. Jedan od osnivača Hrvatske novinarske rock nagrade Crni mačak i član Savjetodavnog tijela nagrade (Predsjednik Savjetodavnog tijela 1998.). Dugogodišnji radijski urednik i voditelj (Radio 101, Radio 1, Plavi radio), te rock kritičar (Radio 101, Plavi radio, Slobodna Dalmacija, Vip Music, Tportal.hr, Rolling Stone). Redovan član Hrvatskog Novinarskog Društva. Prvi roman (Dolce Vita) objavila je nakladnička kuća Fraktura u ožujku 2004. 2005. kao autor i redatelj potpisujem dokumentarni tv film "Kad muzičari šokiraju" u produkciji nezavisne producentske tvrtke Trezor idea. 2010. od HGF-a (Hrvatski glazbeni festival) primam nagradu za životni doprinos razvoju i unaprjeđenju demo scene i dugogodišnji kontinuirani rad na promicanju urbane i alternativne glazbene kulture. U svibnju 2103. pokreće web portal www.spotdepo.hr.