Beogradski Atelje 212 gostovao je u ponedjeljak navečer na 30. Gavellinim večerima u zagrebačkom Gradskom dramskom kazalištu Gavelli s predstavom “Kazimir i Karolina” Odona von Horvatha u režiji Snežane Trišić, oduševivši festivalsku publiku koja je umjetnike ispratila snažnim aplauzom i ovacijama.

Najbolja predstava ovogodišnjeg “Sterijinog pozorja”, gdje je osvojila i glumačke nagrade kao i nagrade za režiju i scenografiju, posljednja je predstava u konkurenciji za nagrade ovogodišnjeg izdanja festivala ponajboljih kazališnih ostvarenja protekle godine u Hrvatskoj i regiji, koji traje do 13. listopada.

Produkcija temeljena na socijalnoj drami iz 1932. austrijskog književnika rođenog u Rijeci 1901., u kojoj u karnevalskom duhu najavljuje katastrofu Drugog svjetskog rata, “Kazimir i Karolina” kritička je kronika malograđanštine u vrijeme uspona nacizma, naglašena jukstapozicijom sirovog pučkog veselja i sumorne stvarnosti duševne bijede.

Radnja je smještena u Njemačku: odvija se na muenchenškom sajmu Oktoberfestu početkom tridesetih godina prošloga stoljeća, a bavi se malim čovjekom i njegovom sudbinom kroz priču o mladome paru i njegovoj borbi za očuvanje ljubavi u turbulentnom vremenu koje, hrleći fašizmu, tone u dekadenciju i razvrat.

Otponac za privatnu katastrofu Kazimira i Karoline njegov je gubitak posla: nesretan i izgubljen, postupno gubi racionalne spone sa svijetom, prije svega u odnosu s djevojkom Karolinom. Optužena da ga želi ostaviti jer je izgubio posao, Karolina je suočena sa za nju nepostojećom moralnom dilemom; zbunjena, jer ona se samo želi dobro zabaviti, potpada pod histeriju kaotičnog trenutka i gubi pojam o tome što je dobro a što ne. Postupna degradacija njihove ljubavi ali i njihovih ljudskosti događa se kroz interakciju s brojnim drugim likovima.

  • Kazimira i Karolinu utjelovili su glumci Bojan Dimitrijević i Jelena Đokić, a likove koji ih okružuju Bojan Žirović, Katarina Žutić, Tihomir Stanić, Nenad Ćirić, Nebojša Ilić, Milica Gojković, Jovana Stojiljković, Radomir Nikolić i Vladan Matović.

Uz živu glazbu – orkestar čine Irena Popović (klavijature), Vladimir Gurbaj (klarinet) i Danilo Tirnanić (bubnjevi) – likovi i situacije izmjenjuju se na pozornici u vješto ispričanoj svevremenskoj priči o uzrocima i posljedicama gubitka temeljnih ljudskih osobina pod pritiskom bijede i krize.

Drama napisana, kako je sam Von Horvath isticao, s ciljem “demaskiranja svijesti”, svojevrsni je posrednik katarze društvenih patologija, a surova karnevalska atmosfera Oktoberfesta ispresjecana elementima melodrame i groteske u oštroj je suprotnosti s nesretnom ljubavnom pričom dvoje mladih, koji usprkos ljubavi nikako ne uspijevaju premostiti problem svojeg ugroženog socijalnog okruženja.

Predstavu dramaturški potpisuje Gordana Goncić, scenograf je Darko Nedeljković, kostimografkinja Maja Mirković, a glazbu je skladala Irena Popović.

Publika je dugotrajnim snažnim aplauzom i ovacijama ispratila umjetnike, koji su se nakon predstave, zajedno s redateljicom Trišić, pridružili razgovoru o predstavi i procesu njezina nastanka s dramaturginjom i teatrologinjom Mirom Muhoberac i Gavellinom glumicom Barbarom Nolom u atriju kazališta, a večer je zaključio koncert Mate Matišića i benda.

Na istome mjestu, u atriju Gavelle, uoči izvedbe održano je posljednje čitanje tekstova mladih dramskih pisaca u popratnome programu ovogodišnjih Gavellinih večeri. Matija Šakoronja, Valentina Lončarić, Sanja Drakulić, Selma Mehić i Ognjen Milovanović čitali su tekst “Janijeva svečanost” dramaturginje Rone Žulj u režiji Lovre Krsnika.

Izvedba “Kazimira i Karoline” zaključila je službeni dio programa 30. Gavellinih večeri, nakon čega slijedi odluka tročlanog prosudbenog povjerenstva – ove godine to su dramaturginja Dora Delbianco, glumac Siniša Popović, te redatelj Igor Vuk Torbica – o nagradama za najbolju žensku, odnosno mušku ulogu, za najbolju režiju te za najbolju predstavu festivala.

Dobitnici će biti proglašeni na svečanom zatvaranju Festivala u utorak 13. listopada, nakon čega će biti prikazana još jedna predstava beogradskog Ateljea 212, “Kolovoz u okrugu Osage” po Pulitzerom nagrađenoj drami Tracyja Lettsa u režiji Ljiljane Todorović.

Komentiraj

FOTO:HINA / Gavella
PODIJELI
Djelatnost je Hine prikup­lja­nje i razaši­lja­nje što potpunijih či­njeničnih i objektivnih novinsko-agencijskih informacija o zbi­va­njima u Republici Hrvatskoj i svijetu za potrebe medija i drugih sudionika društvenoga, političkoga, kulturnog i gospodarskog života.