Posljednji travanjski tjedan u Gradu Zagrebu obilježio je 29. Muzički biennale Zagreb.

Program je predstavio čak 38 najrazličitijih audio vizualnih priredaba, osam dana programa i 550 sudionika – umjetnika, izvođača, glazbenika – dalo je svoj doprinos na najvećem međunarodnom festivalu suvremene glazbe koji je posjetilo više od 8 000 ljudi iz Hrvatske i cijelog svijeta. Najpopularnije izvedbe su bile upravo prva i zadnja na programu, dječja lutkarska predstava Žabica kraljica i Undercut opera u tunelu Grič, rasprodane u svim izdanjima.

Ovogodišnji Muzički biennale Zagreb svečano je otvoren premijerom opere Klothò, poljske skladateljice Martyne Kosecke, u suradnji s Hrvatskim narodnim kazalištem Ivana pl. Zajca iz Rijeke, a upravo ova praizvedba bila je povod da ove godine na Muzičkom biennalu Zagreb, Poljska bude zemlja-partner.

Na ovogodišnjem Muzičkom biennalu Zagreb posjetitelje su svojim izvedbama oduševili vodeći europski ansambli posvećeni interpretaciji glazbe 20. i 21. stoljeća – ansambl Intercontemporain (Francuska) i ansambl Modern (Njemačka), Oslo sinfonietta (Norveška), ansambl Ictus (Belgija), Les Percussions de Strasbourg (Francuska) te pre-art soloists (Švicarska). Ostvarene su i tradicionalne suradnje sa Simfonijskim orkestrom i Zborom Hrvatske radiotelevizije, Zagrebačkom filharmonijom, ansamblima Muzičke akademije, Cantus Ansamblom i Zagrebačkim solistima, uz praizvedbe mnogih hrvatskih skladatelja različitih generacija.

Posebno važna programska smjernica bili su programi za djecu i mlade pa su tako u nizu koncerata u KIC-u posjetitelji imali priliku čuti studenske ansamble iz Hrvatske i raznih dijelova Europe.

I najmlađa publika dobila je na MBZ-u poseban tretman, tzv. Veliko otvorenje za malene u Zagrebačkom kazalištu lutaka premijerom dječje lutkarske predstave ‘Žabica kraljica’, izvedba je kojom je započeo ovogodišnji MBZ. Glazbu ovog glazbeno scenskog umjetničkog djela za najmlađe potpisuje mlada skladateljica Sara Glojnarić, a režiju Rene Medvešek. Prema riječima skladateljice, ova je predstava bila “pravi kreativni izazov”, a prema broju posjetitelja jedan od najatraktivnijih programa MBZ-a.

“Razvojni proces bio je relativno tečan, od inicijalnih glazbenih i scenskih slika, do završnog produkta, kojeg smo zajedničkim snagama razvili. Srećom, Rene i ja smo imali istu viziju priče, on s vizualne, a ja s glazbene strane, tako da je ‘u startu’ glazbeni materijal korespondirao sa slikama koje su bile predviđene u predstavi”, istaknula je skladateljica Sara Glojnarić.

Možda najveći odmak od standardnog i uvriježenog donio je novi glazbeno-scenski projekt TE, zajednički autorski rad skladatelja Dalibora Bukvića i Ane Horvat te redateljice Natalije Manojlović, oblikovatelja svjetla Marina Frankole te scenografkinje/kostimografkinje Ane Trischler. Mjesto nastajanja i izvedbi ovog novog djela, koje kombinira različite elemente zvuka, svjetla i samog ‘zadanog’ prostora bio je Tunel Grič, sa svim svojim osebujnostima i posebnostima koje istovremeno ograničavaju i oslobađaju. Akustička i prostorna specifičnost tunela nadograđena kreativnim konceptom dovela je publiku u poziciju sudionika izvedbe, čujnog i vidljivog sutvorca podzemlja.

Undercut opera kao hibrid opere i glazbeno-scenskog djela provocira u glazbenom i scenskom segmentu, uz vokalni ansambl Antiphonus pod vodstvom maestra Fačinija, idealnog partnera za neobično i pomicanje granica. Opera koja na kraju to nije bila, zvučna instalacija koja je prerasla u izvedbeno djelo, publika koja postaje dijelom izvedbe – ne čudi što je upravo ova ‘podrezana’ opera bila među najposjećenijim i najatraktivnijim programima MBZ-a.

Komentiraj