Formula student: Pozitiva s hrvatske obrazovne scene

Autor:

Iako Vlada cijelo vrijeme smanjuje proračun za naše obrazovanje, postoji studentska ekipa koja se sama financijski održava i iz godine u godinu, sve su bolji. Isti se nazivaju FSB Racing Team. Tim funkcionira kao mala tvrtka, uskom suradnjom s privatnim i javnim sektorom putem sponzorstva ili donacija, pa tako uspijeva konkurirati i najjačim timovima na natjecanjima. Nekada samo s Fakulteta strojarstva i brodogradnje, a danas broje članove sa 7 fakulteta Sveučilišta u Zagrebu zaposlenih u različitim aspektima (studenti strojarstva – konstrukcija bolida, studenti FER-a – elektronika u bolidu, studenti ekonomije – prodaja, studenti novinarstva – marketing i PR, studenti dizajna – dizajn, …).

likosFormula student

FSB Racing Team je prva i najuspješnija hrvatska momčad koja sudjeluje na Formula Student natjecanjima. To su natjecanja studenata tehničkih fakulteta u osmišljavanju, konstruiranju i izradi bolida jednosjeda prema pravilima natjecanja. Cijelo je natjecanje koncipirano tako da potiče inovativnost i razvijanje sposobnosti studenata da teoriju naučenu na fakultetu primjenjuju u praksi.

simulacijeNaglasak natjecanja nije na vožnji i utrkivanju, već pokazivanju inovativnosti pri izradi i primjeni teoretskih znanja stečenih tijekom studija u praktičnom okruženju.

Natjecanje se dijeli na dva dijela: statički i dinamički dio. Ali kako bi se došlo do toga, bolidi prvo moraju proći tehnički pregled kako bi se osigurala sigurnost tijekom dinamičkih testiranja. Isti obavljaju stručnjaci koji se aktivno bave automoto sportom dugi niz godina kroz F1, WRC ili DTM.

Statički dio obuhvaća prezentaciju vozila, objašnjenje same konstrukcije vozila, obrazloženje cijene vozila po pojedinim dijelovima i tehnologijama izrade i poslovni plan. Također, jedan od najvažnijih dijelova projekta o kojima tim mora voditi brigu su financije gdje članovi pokazuju marketinške i menadžerske sposobnosti jer cijeli projekt financiraju sponzori i donatori.

Dinamički dio obuhvaća slalom, bočna ubrzanja, akceleraciju, utrku izdržljivosti te potrošnju goriva.

Svrha natjecanja ponekad i nije samo natjecanje jer komunikacijom s drugim timovima i sucima za vrijeme dijelova natjecanja, studenti imaju priliku mnogo toga naučiti, vidjeti inovativnosti, jednostavnija rješenja, itd.

FSB Racing Team

Sve je započelo 2004. godine kada je jedan kolega pretraživanjem interneta otkrio Formulu Student. Nakon što su okupili zainteresiranu grupu, otišli su s tom idejom profesorima i dobili dopuštenje da se “igraju” u labosu. Prvo je trebalo oživiti udrugu HSA-SF kako bi lakše funkcionirali, zatim urediti dobiven prostor u radionu, pa tek onda krenuti s konstrukcijom bolida.

KunasimS obzirom na to da se u to vrijeme nitko u Hrvatskoj nije bavio konstrukcijom vozila od nule, i s obzirom  na to da su članovi tima bili samo studenti, nisu imali koga za pitati i nisi imali pretjeranog znanja od kuda početi. Jedan od članova tima donio je svoje trkaće sjedalo iz auta i oko njega su počeli savijati PVC cijevi kako bi dobili neke početne mjere. Kasnije su prema tim mjerama savijali čelične cijevi.

Bilo je veoma teško motivirati članove jer su profesori govorili da se sve treba prvo odraditi u određenim programima, a onda u praksi. Kada ne postoji ništa opipljivog pod rukom, članovi počinju gubiti volju. Također, pod rukom im nije išlo ni sa sponzorima. Bilo je veoma teško mnogim velikim firmama predočiti važnost takvog jednog projekta, dok začudo mnogo manjih tvrtki je bez razmišljanja pomoglo. Zahvaljujući upornosti i želji za stvaranjem, tim se održao te su na svojem prvom natjecanju zauzeli 35. mjesto od 72 tima s bolidom “Kuna”.

Mijenjanjem generacija, projekt se nastavlja puno lakšim putem jer sada se studenti imaju sa kime savjetovati. Tako je drugi bolid “Ris” sudjelovao na natjecanju dvije godine kasnije zauzevši tek 48. mjesto od 84 tima.

Slijedi trogodišnja stanka te u Hrvatsku dolazi gospodarska kriza. Novoj generaciji studenata je bilo uvelike otežano zbog gubljenja mnogo velikih sponzora, ali to ih nije spriječilo. Svim snagama stvaraju bolid “Likos” i s njime osvajaju 24. mjesto od 103 tima, time postavljajući tadašnji najbolji rezultat u regiji.

Posljednjim bolidom “Arctosom” još više podižu granice, pa tako, na posljednjem natjecanju u Velikoj Britaniji, zauzimaju 10. mjesto od 97 timova.

arctos1

Na natjecanjima konkuriraju timovi koji imaju budžete i do pet puta veće od naših zagrebačkih formulaša, ali oni se još uvijek drže u samom vrhu.

Bolid “Strix”

Trenutno je u izgradnji peti bolid “Strix” za koji je tim osigurao nastup u Njemačkoj i Mađarskoj u kolovozu ove godine. Na natjecanje se nije dovoljno samo upisati u tablicu. Kako bi se osigurao nastup na natjecanju, tim mora riješiti kviz ispunjen pitanjima iz područja strojarstva. Ove godine je  naprimjer u Njemačku upalo 115 timova od prijavljenih 247, tako da zaključujemo kako su i same prijave, natjecanje samo po sebi.

Kada smo ih upitali kakva su očekivanja od natjecanja, iz tima se čuje samo kako idu sa stavom da budu prvi jer je to jedini stav s kojim se može konkurirati. Kažu kako je uloženo dvije godine rada u novi bolid i kako imaju odlične vozače s velikim vozačkim iskustvom, te zbog toga nema sumnje zašto ne bi bili u samom vrhu.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)