DOSSIER Youtuberi: Nove zvijezde pop kulture

Autor:

Nacional

Objavljeno u Nacionalu br. 914, 2015-11-07

ONI SU 20-GODIŠNJACI KOJI IGRAJU VIDEOIGRICE, o tome snimaju zabavne videoklipove koje emitiraju na YouTubeu, imaju svoje pretplatnike, u svijetu mladih gejmera popularniji su od glumaca i glazbenika, a neki od njih na tome dobro i zarađuju

Na četvrtom po redu Reboot InfoGameru, najvećem sajmu industrije videoigara u ovom dijelu Europe, od 11. do 15. studenog na Zagrebačkom velesajmu predstavit će se više od stotinu eminentnih brendova. Ovogodišnji InfoGamer najveći je do sada, održat će se u četiri paviljona, a organizatori očekuju više od 50.000 posjetitelja. No prvi put, u subotu, 14. studenog, na glavnoj pozornici održat će se tzv. community event ili druženje gaming youtubera s publikom, na kojem će najpopularniji youtuberi iz Hrvatske, Srbije te Bosne i Hercegovine odgovarati na pitanja publike, dijeliti autograme i nagrade.

POJEDINI YOUTUBERI U RAZVIJENIJEM DIJELU SVIJETA već su duži niz godina vrlo popularni, a neki od njih, poput Šveđanina Felixa Arvida Ulf Kjellberga, poznatijeg pod nadimkom PewDiePie, s više od milijardu pregleda na svom YouTube kanalu u prošloj godini, bilježe višemilijunsku zaradu i uživaju status novih ikona pop kulture.

U Hrvatskoj i regiji popularnost youtubera tek se unatrag nekoliko godina može mjeriti u milijunskim pregledima pojedinih videa i stotinama tisuća subscribera/pretplatnika. U Srbiji su pojedini youtuberi probili granice YouTubea i uživaju puno širu popularnost i u mainstream medijima. Kroz brojne sponzorske ugovore monetizirali su svoj hobi i pretvorili ga u prilično unosan posao. Hrvatski youtuberi pomalo kasne za svojim istočnim kolegama, ali su se ove godine iskristalizirala neka imena koja bi ih uskoro mogla dostići.

Njihovi video uradci najčešće su dugi od nekoliko minuta do oko pola sata, a u njima dok igraju videoigru, snimaju vlastito lice i komentiraju ono što rade. To su najčešće duhoviti komentari, ali mogu biti i stručne analize pojedine igre. Najpopularniji su ipak oni duhoviti, a najveća publika su im djeca i mladi.

Nacional je o rastućem fenomenu youtubera u razgovarao s Damirom Đurovićem, direktorom tvrtke Digitalna Avantura koja izdaje magazin Reboot, jedini gamerski magazin u Hrvatskoj, i organizira InfoGamer sajam, kao i s brojnim i najpoznatijim youtuberima iz Hrvatske i Srbije.

DAMIR ĐUROVIĆ je, zahvaljujući svom 20-godišnjem iskustvu u izdavaštvu, jedan od najvećih stručnjaka za industriju videoigara u Hrvatskoj te je česti gost domaćih i inozemnih konferencija i kongresa koje se bave tim segmentom. On je za Nacional objasnio da su se youtuberi pojavili nakon samog pokretanja YouTubea, prije deset godina, ali da im je popularnost jako narasla u posljednjih pet godina. “Pojavom nekih velikih YouTube senzacija kao što je 24-godišnji PewDiePie, s više milijuna pretplatnika, raste i broj youtubera koji danas zarađuju milijune dolara godišnje”, rekao je Đurović

Dodao je i da je popularnost hrvatskih gaming youtubera u Hrvatskoj i regiji počela rasti u posljednje tri, a posebno u ovoj godini: “Prvi put imamo hrvatske youtubere s više od 100.000 pretplatnika, a pojedini vide i skupe i više od milijun pregleda.”

Rekao je da u susjednoj Srbiji najpopularniji među njima, kanal SerbianGamesBL, ima više od 350 tisuća pretplatnika i da mu radovi ili spotovi često ostvaruju više od milijun pregleda. S takvim rezultatima, smatra Đurović, pojedinom youtuberu otvara se mogućnost ozbiljne zarade putem sponzorstava raznih zainteresiranih tvrtki.

PREMA ĐUROVIĆEVU MIŠLJENJU, i zarada hrvatskih youtubera u nadolazećim godinama bit će još veća jer su ih tek sada počele percipirati neke jake tvrtke. “Domaći brendovi će sve manje novca trošiti na tradicionalne medije, a sve više na internetske senzacije. U inozemstvu već jako dugo traje taj trend, a kod nas tek sada počinje. Oglašivači se više usmjeravaju na ‘influencere’, a u tom segmentu youtuberi su enormno jaki, pogotovo među mlađom populacijom”, smatra Đurović.

Jedan od razloga popularnosti među mlađom populacijom jest, tvrdi, taj što na primjeru youtubera vide mogućnost svog idealnog života: “Igram videoigre, zabavljam se, popularan sam i dobro zarađujem.” Ali bitnim faktorom za uspjeh smatra i njihovu konstantnu i izravnu komunikaciju s obožavateljima.

Od svih igara youtuberi najviše igraju Minecraft, ali su popularne i brojne druge igre poput League of Legends, FIFA, Defenders of the Ancients… Đurović youtubere smatra jako utjecajnim faktorom u “gaming” poduzetništvu i poslovanju. “Utjecajni youtuberi mogu ‘pokopati’ igru ili je učiniti slavnom. Vani ih masovno angažiraju proizvođači videoigara i to su youtuberima najveći izvori prihoda. Do sada kod nas to baš i nije funkcioniralo, ali se stvari jako brzo mijenjaju u tom smjeru”, dodao je Đurović.

Navodi da u Hrvatskoj ima desetak značajnijih youtubera, a u Srbiji čak pedesetak. Među njima, smatra, ne postoje međunacionalne barijere. “Mnogi srpski youtuberi jako su gledani u Hrvatskoj, ali i obrnuto. Mlađi ljudi, u gaming svijetu, većinom nisu opterećeni takvim podjelama”, tvrdi Đurović.

Hrvatske youtubere smatra suvremenim pop ikonama koje još uvijek nisu prezentirane u mainstream medijima pa misli da bi neki od njih uskoro mogli postati medijske mega zvijezde.

NACIONAL JE ISTRAŽIO koja je tajna njihova uspjeha. Najpoznatiji hrvatski youtuber je 23-godišnji Zagrepčanin Marko, koji iz nerazumljivih razloga ne želi otkriti prezime, djeluje pod nadimkom MarkoKOFS na kanalu naziva KingsOfFailsShow.

U svega dvije godine, koliko snima videospotove, skupio je preko 154.000 pretplatnika. Pojedini radovi dnevno mu bilježe i do 60.000 pregleda, a najgledanija do sada mu je epizoda „Darudov Brat” iz serijala “Minecraft Preživljavanje – Osveta”, s danas ukupno milijun i trideset tisuća pregleda.

MarkoKOFS po zanimanju je računalni tehničar i kaže za sebe da od igara snima sve što mu dođe pod ruku, ali da publika većinom preferira Minecraft zato što u toj igri može najbolje izraziti svoju kreativnost.

Najviše pregleda, tvrdi, ima iz Srbije, Hrvatske te Bosne i Hercegovine i dijaspora zapadnoeuropskih zemalja. Prosječna dob publike mu je od 10 do 18 godina, ali ima i iznimki s preko 20 godina.

“Među publikom postoje i djeca koja nisu odgojena kako spada. Ima i odraslih koji su zaostali u vremenu. Srećom, na mom kanalu to nije česta pojava te vjerujem da će sa sljedećim generacijama nacionalne tenzije nestati”, rekao je MarkoKOFS. Radnju svojih videa opisao je kao čistu zabavu, jedini mu je cilj s publikom se nasmijati smiješnim trenucima izazvanim njegovim igranjem.

Smatra da će većina mlade generacije danas radije pogledati YouTube sadržaj nego televiziju, što youtubere čini sve bitnijim faktorom pop kulture.

Ne vjeruje da youtubere djeca i mladi obožavaju jer žive njihov život iz snova: “Većina dolazi na kanale i postaju fanovi zato što ih uveseljava osobnost onih koje gledaju. Neki nas doživljavaju kao uzore, ali prije bih rekao da djeca pod pojmom ‘život iz snova’ podrazumijevaju život nogometaša, a ne youtubera”, kaže Marko.Na svoj rad na YouTubeu više gleda kao na hobi koji može prerasti u nešto više tek nakon nekoliko godina predanog rada. Tvrdi da je moguće biti profesionalni youtuber, ali da to zahtijeva velik broj pretplatnika i pregleda koje je na našem području teško dostići.

IZA KANALA JOŠ JEDNOG YOUTUBERA NAZIVA BLOODMASTER nalazi se 19-godišnji Viktor iz Slavonije, koji također nije htio otkriti svoj puni identitet. S 117.818 pretplatnika i ukupno do sada gotovo 35 milijuna pregleda na kanalu, BloodMaster spada među najuspješnije hrvatske youtubere. Kanal je pokrenuo još 2011., a aktivno je počeo snimati tek krajem 2012. godine. “U početku nisam shvaćao zašto je snimanje igara toliko popularno. Međutim, nakon što sam snimio svoje prve videe, shvatio sam da nije najvažnija videoigra, već sposobnost youtubera da nasmije i zabavi publiku”, objasnio je BloodMaster.

Gledanost njegovih videa varira ovisno o serijalu na kojem radi. Najviše pregleda bilježi mu serijal “Minecraft – Preživljavanje” za čiju produkciju mu je, tvrdi, potrebno oko tjedan dana. “Takav video u prosjeku ostvari 400.000 pregleda, dok ostali videi na čiju izradu utrošim čitav dan, imaju oko 120.000 pregleda”, rekao je BloodMaster i dodao da mu je do sada najgledanija bila prva epizoda iz serijala “Minecraft – Preživljavanje”.

Za sada je samo snimao videe o Minecraftu, igri za koju je rekao da je prilagođena svim uzrastima i u kojoj je jedini limit mašta igrača. No uskoro ima u planu zaigrati i druge igre jer su to tražili njegovi obožavatelji, o kojima kaže da kod njega vole to što ih nasmijava i ne zamara.

S publikom komunicira preko raznih društvenih mreža i smatra je najdražim dijelom svoga posla jer ima mogućnost saznati tuđe mišljenje o svom radu. “Mogu čuti što bi ljudi željeli vidjeti u budućnosti i sadržaj formirati prema njihovim željama. Također, dolazi puno poruka podrške od gledatelja i roditelja i jednostavno je nevjerojatno vidjeti da vas toliko osoba gleda kao uzora, kao što sam ja nekad gledao druge”, objasnio je BloodMaster.

Na kraju je dodao kako smatra da trenutno u Hrvatskoj youtuber ne može živjeti od tog posla.

DOMAGOJ MARTINKO, 21-GODIŠNJI GRAFIČKI DIZAJNER, prije godinu i pol počeo je snimati svoje prve videe za YouTube na kanalu naziva Du Ki. Unatrag sedam godina aktivno se bavi video montažom, glazbenom produkcijom i humorom. “YouTube sam vidio kao savršeno mjesto za spajanje svih umjetničkih grana koje me zanimaju, sa svojim dugogodišnjim hobijem – videoigrama”, objasnio je Martinko koji, pored gaming videa, snima i druge sadržaje raznih žanrova.

Od samog početka ne djeluje sam, već s prijateljem Markom Popovom Chempom, koji je također video entuzijast, a bavi se fotografijom, web-dizajnom, marketingom…

Trenutačno ima 10.600 pretplatnika, ponajviše iz Hrvatske. U prosjeku skupi oko 10.000 pregleda po videu, a najpoznatiji “Ma3ca Cartoon #5” trenutno ima više od 177.000 pregleda.

“Ma3ca Cartoon je serijal koji nas je proslavio. U tom kompjutorski animiranom i prilično otkačenom serijalu radi o se nizu prepreka koje dvojica prijatelja pokušavaju savladati zajedničkim snagama. Inspiriran je svakidašnjim iskustvima, internim šalama i tipičnim zagrebačkim kvartovskim slengom zbog kojega se sa mnom puno ljudi poistovjetilo”, objasnio je Martinko.

Trenutno od svojih uradaka zarađuje malo, ali ga motiviraju priznanja drugih ljudi. “Novac mi u tom smislu nije bitan, što ne znači da se na YouTubeu može i zaraditi”, dodao je Martinko.

Youtubere doživljava kao bitne faktore pop kulture, samim time i što su najpopularniji među djecom i adolescentima. Tvrdi da u komunikaciji s publikom nastoji poručiti da budu što bolji ljudi i da je to vjerojatno razlog što na njegovu kanalu nema govora mržnje.

OSJEČANIN PATRIK GRGURIĆ, 21-GODIŠNJI STUDENT informatologije na Filozofskom fakultetu u Osijeku, poznatiji je kao youtuber na kanalu naziva Kilo. Videospotove snima nešto duže od dvije godine, a najveći uzor mu je Amerikanac Mark Fischbach, poznatiji kao Markiplier. “Ugledao sam se na njega jer zaista cijeni svoje gledatelje i svakog dana se trudi biti što bolji, kako samome sebi, tako i publici koja ga gleda”, rekao je Grgurić.

Danas ima preko 34.000 pretplatnika i kaže da mu broj ljudi koji ga prate raste svakoga dana. Svaki video mu u prosjeku dosegne brojku od 15 tisuća pregleda, a najpopularniji mu je video naziva „Sedmogodišnji nećak igra Minecraft” s više od 400.000 pregleda. “Naslov govori sam za sebe, dao sam nećaku da igra Minecraft i to sve snimio”, pojasnio je Grgurić.

Najčešće snima igre Minecraft i Counter Strike: Global Offensive, a posebnu ljubav gaji prema horor igrama. Njegov je kanal, tvrdi, jedan od najraznovrsnijih na balkanskoj YouTube sceni.

Rekao je i da je najveći dio njegove publike iz Srbije, zatim iz Bosne i Hercegovine pa tek onda Hrvatske. “Također su tu i gledatelji iz Makedonije i Crne Gore. Uglavnom je publika prilično mlada, ali nađu se ponekad i malo stariji, neki čak i stariji od mene”, dodao je Grgurić.

Smatra da je YouTube povezao ljude s područja bivše države kao ništa drugo u posljednjih 20 godina. Međutim, primjećuje da postoje i oni za koje kaže da su “zapeli u prošlosti”, ali ih uvijek nadglasaju oni time neopterećeni.

Youtuberi su, prema njegovu mišljenju, danas bitan faktor pop kulture: “Koliko znam, videoigre su najpopularniji žanr na YouTubeu, a postalo je i potpuno normalno da se youtuberi uključuju i u druge aktivnosti poput glume, glazbe i sl. Youtuberi su, usudio bih se reći, popularniji od glumaca i glazbenika, barem među mladim gejmerima”, kaže Grgurić.

Smatra i da je danas moguće u Hrvatskoj biti profesionalni youtuber i dovoljno zarađivati za život, ali da je potrebno dosegnuti određenu popularnost. Do sada mu se nisu javljali sponzori, ali s obzirom na rastuću popularnost youtubera u Hrvatskoj, vjeruje da će se to uskoro promijeniti.

Ipak, najpoznatiji youtuber u regiji je 25-godišnji Bogdan Lalović iz Čačka, Srbije s preko 16 milijuna pregleda mjesečno na svom kanalu i ukupno 240 milijuna pregleda. On je za Nacional ispričao kako je počeo snimati videe na YouTubeu prije tri godine na kanalu SerbianGamesBL. Uzor mu je bio poznati YouTuber Toby Games. Trenutno ima 325.000 pretplatnika, a u prosjeku mu video ima više od 200.000 pregleda. “Moj najgledaniji klip ima 1.845.000 pregleda, a igrao sam Grand Theft Auto 4 gdje sam se zezao po virtualnom gradu iz igre”, rekao je Lalović i dodao da uglavnom snima Minecraft, GTA 5, FIFA-u 16, ali i druge igre.

NAJVIŠE PUBLIKE IMA iz Srbije, Hrvatske, BiH, Crne Gore i Makedonije, ali bilježi i oko 600.000 pregleda mjesečno iz drugih zemalja kao što su Njemačka, Švicarska, Austrija… Smatra da su youtuberi sve više bitni jer ih svakodnevno gleda ogroman broj ljudi.

“Publika u mojim klipovima najviše voli što sam uvijek raspoložen, prenosim pozitivnu energiju, a imam i vrlo neobičan glas”, rekao je Lalović.

O njegovoj popularnosti govore i činjenice da mu kući često dolaze obožavatelji da se slikaju i upoznaju s njim, a neki ga roditelji čak zovu na dječje rođendane. “Prepoznaju me po gradu, klubovima, trgovima. Gdje god se pojavim, netko se sa mnom želi slikati i to mi je sve skupa ekstremno zabavno”, dodao je Lalović.

Budući da mu je publika u najvećoj mjeri s područja bivše Jugoslavije, tvrdi da se događaju poneki put i neke nacionalne tenzije, ali je to, prema njegovim riječima, jako rijetko. “Meni nije bitno je li netko Hrvat, Srbin ili Bosanac, svi se lijepo družimo i to je jedan od mojih ciljeva na YouTubeu”, objasnio je Lalović.

Sa svojom publikom uglavnom komunicira putem Facebooka i Twittera, ali i preko YouTubea i to smatra vrlo bitnim dijelom svog posla.

Njegova okolina, tvrdi, nije baš blagonaklono gledala na njega kad je počeo snimati videe. “Svi su mislili da sam luđak i smijali su mi se. Poslije nekog vremena, svi koji su o meni mislili najgore, počeli su mi govoriti: Bravo, care!” rekao je Lalović.

Do sada je imao ponude s četiriju televizijskih kanala da bude voditelj, zvali su ga da vodi radijsku emisiju, nudili mu da vodi vremensku prognozu, čak je bilo i nekih priča da je jedna televizijska postaja razmatrala opciju da komentira nogometne utakmice. Imao je i ponude da reklamira raznovrsne prehrambene proizvode, odjevne predmete, kompjutore… “Mislim da će YouTube biti sve jači na našem području što se tiče oglašavanja. Ove godine je, u odnosu na prošlu, između 20 i 30 puta više oglašivača na tom kanalu”, zaključio je Lalović.

SLOBODAN RADOVIĆ ZA SEBE KAŽE DA JE YOUTUBER u pauzi jer trenutno vodi emisiju “Tubesday” na dječjem televizijskom kanalu TV Ultra. Polusatna emisija zasniva se na predstavljanju YouTubea široj populaciji, odnosno, pored glazbe i videospotova tamo se može pronaći i drukčija vrsta zabave koju stvaraju youtuberi. “Ljudi s TV Ultra televizije prepoznali su veliki potencijal YouTubea i njegov veliki utjecaj, posebno kod mlađe populacije”, dodao je Radović.

Tvrdi da su gameri trenutno najpopularniji youtuberi, a o njima kaže da su redom jako kreativni i vrijedni mladi ljudi. Isto tako, smatra da se u regiji ne može baš dobro živjeti od samog YouTubea. “Možda može jedan jako mali broj najpoznatijih s puno mjesečnih pregleda, a što se tiče velikog broja manjih kanala, oni mogu računati na neki manji džeparac na kraju mjeseca. Neka ozbiljnija zarada ostvaruje se uz pomoć YouTubea od raznih sponzora, a ne izravno od njega”, rekao je Radović.

Do sada je zapazio da se najviše reklamiraju razni kineski brendovi koji su prvi shvatili moć reklame na toj platformi. No u posljednje vrijeme primjećuje i oglase nekih tvrtki iz regije. “Radi se u najvećem broju o IT tvrtkama, ali od nedavno reklamira se i Fanta, a uskoro će se priključiti i mobilni operateri. Oglašavanje na YouTubeu tek se počinje razvijati u našoj regiji”, objasnio je Radović.

JOŠ JEDAN USPJEŠNI YOUTUBER IZ SRBIJE predstavit će se u Zagrebu na Reboot InfoGameru. Njegovo ime je Aleksandar Leštarić i živi u Pančevu. Kanal na YouTubeu zove mu se Srpski tutorijali. Zanimljiv je zato što osim gamerskih videa, radi i recenzije raznih tehnoloških gadgeta te snima upute za korištenje softwarea.

Na YouTubeu ga je, još od 2007. kada ga je otkrio, fascinirala mogućnost snimanja videa u vlastitoj sobi i dijeljenja s cijelim svijetom. Svoje snimke postavlja tamo od 2008. godine kada je nabavio brzi internet. Nije imao uzore, već ga je, tvrdi, generalno zanimala multimedija.

Na svom kanalu trenutno ima 190.800 pretplatnika, a gledanost mu ovisi o tome što snima: “Kada se radi o nekom ‘unboxingu’ (predstavljanju najnovijih proizvoda, od raspakiravanja do upotrebe) ili recenziji, očekujem od 30 do 90 tisuća. Kada snimim skeč onda imam od 100 do 300 tisuća, dok mi gamerski klipovi imaju oko 50 tisuća u prosjeku, ali planiram im se još više posvetiti u budućnosti.”

Trenutno je njegov najgledaniji video uputstvo za uređivanje videoklipova s više od 390 tisuća pregleda.

Tvrdi da ne voli snimati jednu igru puno puta, tako da ih često mijenja. Budući da snima raznolike videe, raznolika mu je i publika. “Na ulici me zaustavljaju svi, od djece od osam godina pa sve do 70-godišnjaka”, rekao je Leštarić.

On smatra da su danas youtuberi postali bitan faktor pop kulture. “Publika nas voli zato što ih zabavljamo i zato što YouTube omogućuje bolji kontakt s gledateljima, tako da je vrlo lako razviti osjećaj kao da ti je youtuber najbolji prijatelj, barem je tako u mom slučaju”, rekao je Leštarić.

NA NJEGOVU KANALU nema nacionalne netrpeljivosti. Tvrdi da je to jedan od rijetkih primjera u regiji da su mlađi pametniji od starijih. “Ni jedan gaming youtuber ne promovira mržnju. Nedavno smo organizirali Balkan Tube Fest, prvi festival YouTube kulture održan u Beogradu. Zvali smo goste iz bivše Jugoslavije i nismo imali ni jedan incident, to je najbolji pokazatelj da na našim kanalima nema mržnje”, kaže Leštarić.

Komunikaciju s publikom smatra važnom jer ih to čini posebnima u odnosu na druge medije. Njegov kanal danas ima nekoliko sponzora, surađuje s velikim brojem svjetski poznatih brendova. Tvrdi da je danas moguće biti profesionalni youtuber, ali da svatko tko je krenuo samo s tim ciljem, nije u tome uspio.

OZNAKE: Dossier, yotube

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.