„Radio je definitivno obilježio moj život“, konstatira Daniel Berdais (44), programski direktor Radija 101 i dugogodišnji radijski voditelj.

[quote_box_center]

  • „U cijeloj karijeri se prilagođavam uvjetima koji nikad nisu bili idealni. Srećom, danas nema političkih pritisaka“
  • Berdais je uvjeren da bi Radio 101 opet mogao biti pokretač velikih promjena u hrvatskom društvu.

[/quote_box_center]

Stojedinica je, tvrdi, danas na putu oporavka, slušanost joj raste iz mjeseca u mjesec i vraća se na pozicije od prije četiri godine, prije svog stečaja, kad su već mnogi mislili da će zauvijek biti ugašena. Prema području čujnosti trenutačno je četvrta radiopostaja u Hrvatskoj. U redakciji ima 30-ak zaposlenika, uz manji broj vanjskih suradnika, a među njima su i nekadašnje zvijezde Stojedinice, Silvestar Vrbanac kao glasnogovornik i Dubravka Bratuljić, voditeljica koja se nedavno vratila na tu radijsku postaju.

Berdais ističe ključni problem današnjeg radija: “Kad vrtite po skalama na radiju, sve postaje sliče jedna drugoj kao jaje jajetu i ne znate što slušate jer puštaju istu glazbu, identične sadržaje i imaju identičan pristup slušateljima. Nekoć je bilo drukčije, ponuda je bila znatno kvalitetnija i slušatelj je točno znao što može očekivati na određenoj frekvenciji. Radio 101 danas se trudi da se odupre takvim formatima i ponudi drukčiju glazbu i sadržaj.” Od prepoznatljivih emisija te radijske postaje uspjele su se održati “Aktualni 101″ kao središnja informativna dnevna emisija, “Parlament show”, “Cener” – domaća top-lista, “Intervju tjedna”, “Phonebox”, “Powerplay”, kao i “Rock antologija”, jedna od najstarijih emisija u hrvatskom eteru koja je ušla u 31. godinu emitiranja.

“ČINI SE DA JE OD LEGENDE ZVANE STOJEDINICA OSTALA SAMO PRIČA O LEGENDI. No brend, unatoč svemu, nije izgubio duh. Bili smo u prošlosti prepoznatljivi po svom informativnom sadržaju, pogotovo dok ga je uređivao Željko Matić. Informativni program, prema želji vlasnika, danas nema svoj stav i komentar, nego isključivo prenosi informacije”, kaže Berdais.

Kao nekadašnji glazbeni direktor Soundseta i jedan od osnivača, članova Uprave i glavnih urednika Otvorenog radija, Berdais kaže da je trenutačna situacija na hrvatskoj radijskoj sceni poprilično zabrinjavajuća: “Radijski programi su preslični i to je vrlo loše, a razlog je trčanje za profitom. Radiji su danas isključivo u funkciji vlasnika i kapitala, a ne u funkciji slušatelja, što bi ipak trebao biti primaran cilj. Ako radiji kao medij misle opstati, ta bi se situacija hitno morala promijeniti. Svaka radijska postaja, pa i Stojedinica, u prvom bi redu trebala biti servis građana, biti im 24 sata na usluzi i pomoći u rješavanju njihovih problema. A ne da slušatelji budu sporedni, a reklama na prvom mjestu.”

RADIJU 101 IPAK RASTE SLUŠANOST, vraćaju se veliki oglašivači, a nastoji se održati određena razina kvalitete govornog sadržaja, pa i glazbe.

“Ja sam na samom početku karijere bio vezan isključivo uz domaću glazbenu scenu. Na Radio Sisku pratio sam naše festivale, poput Splitskog i Zadarskog, koji su tih godina bili jako popularni. Prilikom stvaranja Otvorenog radija koncepcija je bila da uopće ne emitiramo domaću glazbu, što potom nije odgovaralo zakonskim okvirima. Tada je nametnuta minimalna količina domaće glazbe u eteru i ona je propisana i danas. Sada na Stojedinici puštamo samo one izvođače koji nisu toliko prisutni na ostalim radijima. Ne bih rekao da je to alternativna glazba, ali definitivno nije ni za široke mase. Emitiramo više domaće glazbe nego što je propisano i ne vidim razloga da tako i ne ostane”, kaže Berdais.

KAD JE PRIJE GODINU I POL KAO GLAZBENI DIREKTOR glazbene radijske grupe Soundset došao na Radio 101, funkcija programskog direktora učinila mu se velikim profesionalnim izazovom i ponudom koja se ne može odbiti: “U svojoj sam karijeri stvorio jedan radio, a sada je 101 trebalo dignuti iz mrtvih, što je kudikamo teže i izazovnije. Nostalgija za Stojedinicom postojala je i kod mene i svih ostalih koji su znali što je taj radio nekoć predstavljao. Iza sebe ima jako važnu povijest i težinu koja nam danas otežava posao. Jer ono što je nekoć sadržajno činilo ovaj radio u ovom trenutku nije moguće proizvesti. Za jednu rubriku u trajanju od deset minuta nekoć je bilo angažirano i do deset novinara, što si danas teško može priuštiti bilo koja redakcija u Hrvatskoj. Što, naravno, slušatelji ne moraju razumjeti… Na Stojedinici vlasnik Thomas Alexander Thimme, koji je Nijemac, sam kreira program i sve ostale sadržaje. Uporno mu pokušavam objasniti da mentalitet Hrvata i Nijemaca nije isti, pa ni ukus slušatelja. Taj je proces prilagođavanja i promjene složen, spor i dug. Vjerujem da ćemo uskoro, ipak, svojim slušateljima ponuditi i neke novitete”, kaže Berdais.

U KARIJERI, KOJA JE ZAPOČELA U RODNOM SISKU PRIJE 25 GODINA, Daniel Berdais radio je isključivo na privatnim postajama. Ako mu se jednoga dana pruži prilika da radi na Hrvatskom radiju, koji ima najkvalitetnije tehničke i produkcijske resurse, to bi shvatio kao novi kreativni izazov. No dotada ostaje vjeran Stojedinici: “U cijeloj karijeri borim se s vjetrenjačama, prilagođavam uvjetima koji nikad nisu bili idealni, ni tehnički, ni produkcijski, ni programski, ni kadrovski. Srećom, unatoč problemima, danas na mene nema političkih pritisaka i to odgovorno tvrdim jer na njih ne bih ni pristajao.”

Berdais tvrdi da snaga Radija 101 nije zanemariva. Uvjeren je da bi taj radio opet mogao biti pokretač velikih promjena u hrvatskom društvu.

Komentiraj

PODIJELI
Novinar, televizijski autor, scenarist i producent. S dugogodišnjim iskustvom u tisku, na televiziji, radiju, filmu, portalima u Hrvatskoj i regiji... U Nacionalu na funkciji novinara, specijaliziran za ekskluzivne teme iz kulture i medija.