Turski ministar prometa Binali Yildirim jednoglasno je u nedjelju izabran za predsjednika vladajuće stranke Pravde i razvoja te je automatski postao premijer i zadaća mu je omogućiti predsjedniku Tayyipu Erdoganu da kroz novi ustav ostvari predsjednički sustav.

Jedan od suosnivača stranke Pravde i razvoja uz Erdogana, Yildrim (60) je osvojio glasove svih 1405 zastupnika na izvanrednom stranačkom kongresu.

Dugogodišnji prijatelj turskoga predsjednika Tayyipa Erdogana i jedan od njegovih najodanijih suradnika, bio je jedini kandidat na izborima i na tom je mjestu zamijenio donedavnog čelnika stranke Pravde i razvoja (AKP) Ahmeta Davutoglua.

Njegov će izbor, navodi se, ojačati Erdoganovu poziciju te ubrzati promjenu ustava, što bi Erdoganu zajamčilo veće ustavne ovlasti i transformaciju Turske iz parlamentarnog u predsjednički sustav. Očekuje se da Erdogan uputi poziv Yildirimu da sastavi novu vladu nakon konvencije.

Novi premijer potječe iz skromne obitelji u istočnome gradu Erzincanu, a s Erdoganom je blizak suradnik još od 1994. kada je aktualni predsjednik obnašao dužnost gradonačelnika Istanbula.

Od 2002. gotovo je neprekidno na dužnosti ministra prometa. Dosad je upravljao faraonskim infrastrukturnim projektima koje su i oporba i borci za zaštitu okoliša žestoko kritizirali.

Riječ je o izgradnji treće međunarodne zračne luke u Istanbulu zbog koje su uništene velike šumske površine unatoč masovnim prosvjedima, a polemika je nastala i zbog izgradnje trećega mosta preko Bospora nazvanog po sultanu Selimu I., koji je u XVI. stoljeću uništio gotovo 40.000 alevita, pripadnika liberalne muslimanske manjine.

Novi projekt koji se tek treba izvesti je kanal između Crnoga mora i Mramornog mora koji bi trebao rasteretiti gust pomorski promet na Bosporu.

Yildirim, po struci inženjer brodogradnje, na Bosporu je obavljao svoje prve radne zadaće, od 1994. do 2000. vodeći snažnu tvrtku IDO koja upravlja morskim autobusima u Istanbulu.

Nakon što je 2001. Erdogan utemeljio stranku Pravde i razvoja, Yildirim je otišao za njim i postao gradski vijećnik u upravi Istanbula, a potom je imenovan ministrom.

Uz njegovo se ime povezuju i kontroverze jer je 2004., kada je oporba tražila njegovu smjenu zbog izlijetanja vlaka iz tračnica na sjeverozapadu zemlje, pri čemu je poginulo 40 putnika, odbio podnijeti ostavku.

Jedna od kontroverza je i njegova izjava da nije želio studirati na uglednom Sveučilištu Bospor u Istanbulu jer je vidio “da ondje momci i djevojke sjede zajedno i razgovaraju u kampusu”.

Komentiraj

FOTO:FaH
PODIJELI
Djelatnost je Hine prikup­lja­nje i razaši­lja­nje što potpunijih či­njeničnih i objektivnih novinsko-agencijskih informacija o zbi­va­njima u Republici Hrvatskoj i svijetu za potrebe medija i drugih sudionika društvenoga, političkoga, kulturnog i gospodarskog života.