Bijenalni pregled najboljeg domaćeg dizajna u MUO

Autor:

HINA/ Lana SLIVAR DOMINIĆ

Bijenalna Izložba hrvatskog dizajna 1516, koja u svom devetom izdanju donosi 213 izabranih radova domaćeg dizajna nastalih u protekle dvije godine, otvara se u utorak u Muzeju za umjetnost i obrt te u Izložbenom salonu Izidor Kršnjavi, kada će se proglasiti dobitnici ovogodišnjih nagrada, u osam profesionalnih i studentskih kategorija te posebne nagrada.

Izložba donosi 169 profesionalnih i 44 studentska rada u osam kategorija, koje su u postavu isprepletene. To su Dizajn vizualnih komunikacija, Dizajn u digitalnim medijima/dizajn interakcija, ponovno uvedena kategorija Dizajna ambalaže, Industrijski/produkt dizajn, Prostorne i grafičke intervencije i sistemi, Modni i odjevni dizajn, Cjeloviti projekt/proizvod, koja je uvedena prvi put, te Koncept/inicijativa/kritički dizajn.

Koraljka Vlajo, jedna od članica međunarodnog žirija i selekcijske komisije, kaže kako se ove godine koncepcija postava malo promijenila, ranije su izlošci bili predstavljeni po kategorijama.

“Ovakvim postavom dobro se pokazuju težnje u dizajnu i svijetu, radi se o uravnoteženim projektima, kategorije se približavaju, a svi ti dizajneri koji su bili strogo kategorizirani ustvari rade zajedno”, rekla je Vlajo uoči otvorenja izložbe.

Po njezinim riječima, hrvatski dizajn je došao do točke na kojoj možemo biti zadovoljni. “Kvaliteta se podiže iz godine u godinu, kategorija vizualnih komunikacija je tradicionalno vrhunska i ima puno dobrih radova, pa je tu najteže odlučiti što je najbolje”, ocijenila je.

“Vesele me novije kategorije, poput koncepta koja je jako zanimljiva, iako ima manje od deset radova, no  svi su oni bogati ne samo na način na koji su napravljeni nego i zbog njihova socijalnog angažmana. Jako je dobro da postoji takva kategorija i da se honorira na našim izložbama”, istaknula je.

Govoreći o položaju hrvatskog dizajna u odnosu na međunarodnu scenu Vlajo ističe kako bi na mnoge probleme domaćih dizajnera mogla odgovoriti nacionalna strategija dizajna koja bi obuhvatila sva potrebna područja, od obrazovanja dizajnera do obrazovanja javnosti, ali i klijenata koji bi dizajn koristili.

“Grafički dizajn je oduvijek na ovim prostorima bio jak s velikim imenima koja rade u svjetskim okvirima, no u produkt dizajnu se u posljednje vrijeme dogodio značajan skok jer su se domaći dizajneri odvojili od tradicionalne ovisnosti o velikoj industriji, koja je nestala, pa su se morali sami pobrinuti da dođu do svog proizvoda, sami potiču proizvodnju i distribuciju, a neki su se okrenuli crowdfundingu ili počeli raditi za strane klijente”, ustvrdila je.

Osim nje u selekcijskoj komisiji bili su Iva Babaja, Andrej Filetin, Marko Golub, Silva Kalčić, Gjuro Korać i Mladen Orešić.

Njima su se pridružiti francuski dizajner tipografije Jean François Porchez te njemački produkt-dizajnerski dvojac Osko+Deichmann (Blasius Osko i Oliver Deichmann), te će u tom sastavu žiri odlučiti o nagradama i priznanjima.

Izložba donosi sveobuhvatnu sliku aktualne dizajnerske produkcije, s različitih područja dizajnerskog djelovanja, među njima su oni tržišno orijentirani projekti, kao i oni nastali u neprofitnom, kulturnom i istraživačkom kontekstu.

Ove će se godine prvi put najbolja studentska ostvarenja s domaćih dizajnerskih fakulteta prikazati izvan Muzeja za umjetnost i obrt –  u susjednom prostoru Izložbenog salona Izidor Kršnjavi.

Za Veliku nagradu, koja se dodjeljuje projektu ili inicijativi koja je kvalitetom, inovativnošću, kompleksnošću ili jasnom porukom šire društvene prepoznatljivosti, značajno odskočila u odnosu na ostatak produkcije, nominirana su tri rada.

Nominirani za tu nagradu su autorski tim festivala Design Districta Zagreb, čije je prvo izdanje održano u Martićevoj ulici u lipnju ove godine, grupa Numen/ForUse za nastanjive instalacije Tape, Net i Tube te Sandro Dujmenović i Marko Hrastovec za projekt oblikovanja ekskluzivne tipografije muzeja Louvre, “Louvre Sans” i “Louvre Serif”.

Jedna je nagrada već poznata –  Nagrada HDD-a za životno djelo uručit će se na otvorenju obitelji grafičkog dizajnera Željka Borčića (1942. – 2015.).

Autorski opus Željka Borčića obuhvaća širok raspon aktivnosti kojima je tijekom više od četiri desetljeća dotaknuo ne samo neke od najvažnijih dizajnerskih, nego i umjetničkih tema svog vremena, a riječ je o profesionalnoj i ljudskoj otvorenosti kakva je mogla s lakoćom dotaknuti krajnosti – od iznimno osobnih, autoreferencijalnih radova do stroge impersonalne utilitarnosti velikih oglašivačkih kampanja, od konceptualne umjetnosti i hepeninga do zavodljivih ambalaža proizvoda masovne potrošnje, od spontanih istraživanja u fotografskom mediju do ikoničke jezgrovitosti znakova i identiteta komercijalnih tvrtki i institucija, napominje se u obrazloženju.

Pod pokroviteljstvom Međunarodnog vijeća za dizajn Ico-D, dodjeljuje se i posebna nagrada Ico-D Excellence Award.

Izložba će biti otvorena do 16. listopada.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)